2017. február 14., kedd

A Naprendszer-projekt


Valószínűleg ma már kevesen gondolnák rólam, hogy eredetileg csillagásznak készültem, pedig nagyon lelkes voltam a dolog iránt olyan hat- és tízéves korom között. :-) Kívülről fújtam az Ég és Föld, a Képes csillagvilág és a Kis képes csillagászat c. könyveket, biztos voltam abban, hogy eljön az az idő, amikor majd felfedezek egy eddig ismeretlen kisbolygót, és egyszer megtudom majd, milyen a Holdról nézni a Földet - most már viszont azzal is megelégszem, ha a Hold néz engem... időközben ugyanis kiderült, hogy a matekot inkább messziről szeretem tisztelni, a szemem sem éppen a sasé, repülni meg aztán annyira utálok, hogy azt nehéz szavakba önteni... ezekkel a tulajdonságokkal nehéz szuper csillagász- vagy űrkutató karriert befutni, na. :-)

De azért az érdeklődés persze nagyon is megmaradt. A mai napig szeretem olvasgatni az új cikkeket csillagászat témában, van szuper távcsövünk, amivel nyáron lelkesen böngésszük a Hold arcait, és a csillaghullások idején is mindig kiköltözöm a kertbe néhány pokróccal együtt. És már évek óta tervezem, hogy egyszer készítünk egy Naprendszer-modellt - persze nem méretarányosat vagy bármiben is stimmelőt, egyszerűen csak a saját örömünkre. De mindezidáig mindig nagyon nehéz feladatnak képzeltem a dolgot, valami olyasminek, amit az ember hetekig készít, és még utána sem elégedett vele... és mint annyiszor, most is rájöttem, hogy igazából csak neki kell kezdeni, mert amíg vacillál rajta az ember, addig biztos nem történik semmi, de ha hozzálát, akkor egyszer csak elkészül. És ez most is így lett :-)

Az egész azzal indult, hogy találtam olyan helyet, ahol sokféle méretű hungarocellgolyót árultak - meg is vettem a szükséges mennyiséget. 





Ezt a képet csak mintának teszem ide, a bolygók méreteinek alapos átnézése után ugyanis szükség volt egy kis módosításra, ami egyetlen bolygót érintett: a Neptunusz gömbjét lecseréltem egy pontosan ugyanakkorára, mint amekkora az Uránusz. Ugyan a Neptunusz kisebb, a különbség annyira kicsi (az egyenlítői átmérők 51 118 km vs. 49 528 km), hogy ez egy ilyen házilagos modellen nem igazán jeleníthető meg. :-)
A többi bolygó is persze csak viszonylagosan és naaaagy jóindulattal mondható arányosnak... csak egy példát mondok: a valóságban a Nap 110-szer nagyobb a Földnél, de egy ilyen méretarányos modell megvalósítása kicsivel nagyobb munka, ezért kérem szépen, senki ne keressen pontos viszonylatokat a mi sufnituning-Naprendszerünkben :-)

Következhetett egy kikerülhetetlen és nem igazán szórakoztató munkafázis: az alapozás. A gömbök felületét lekentünk alapozó akrilfestékkel - ez egyrészt csökkenti a hungarocell egyenetlenségeit, másrészt enélkül nem is lehetne egy rétegben színre festeni később (a hungarocell felületén még az akrilfesték sem tud tökéletesen fedni alapozás nélkül).

Szerencsére ezzel nem volt sok dolgom, a gömböket hurkapálcára szúrtam, a Kisebbik pedig egy szivacsdarabkára kent alapozófestékkel bepacsmagolta mindet:





Az egyelőre még teljesen fehér komplett Naprendszerünket egy narancsba szúrogattuk száradni. 





Száradás után pedig következhetett  legjobb része a dolognak: a színekre festés. Őszintén szólva ennek minden pillanatát élveztem, csodás dolog volt :-) 

Elsőként persze a Nap készült el:





Aztán a Jupiter:






Uránusz:





Neptunusz:






Szaturnusz - ennek a gyűrűjét kartonból vágtam ki, megfestettem és ráhúztam a gömbre:





Vénusz:





A mi szépséges kis Földünk:





Mars:





És végül a kis Merkúr:





A bolygók színeinél az Univerzum c. könyvre támaszkodtam - ezt a hatalmas (512 oldal) művet mindenkinek szívből ajánlom, akit érdekelnek a világűrrel kapcsolatos érdekességek, telis-tele van csodás képekkel és szerintem lenyűgöző, tényleg.


Amíg a bolygók száradtak, kikészítettem egy nagy, erős kartondobozt:





A kihajló részeket visszahajtottam egyenesre (azaz mintha a belső oldallapok folytatásai lettek volna), és körbecelluxoztam, hogy a doboz belseje kétszer olyan mély legyen. 
Ezután ragasztót kentem a dobozba, és fekete krepp-papírral beragasztottam a teljes belsejét. 





Kívülről is leragasztottam a dobozt egyszerű szürke papírral.





Összeállítottam a bolygórendszert: a bolygók oldalába kisebb-nagyobb hurkapálcadarabokat szúrtam, és a pálcák másik végét a Napba nyomtam. A pálcák hosszát az határozta meg, hogy a bolygók mekkora távolságra vannak a Naptól - persze ezt sem tökéletesen pontos arányokkal, inkább csak jelezve a távolságsorrendet.

A Nap tetejébe is szúrtam egy hosszú pálcát, ez lett később az egész rendszer egyik rögzítője:





A hurkapálcákat feketére festettem, és még egy másik darabot is, amit a Nap aljába szúrtam száradás után.





Kerestem egy elemes LED-égősort (20 db-osat):





A doboz hátsó falára kívülről fúrtam 20 lyukat, és belenyomtam az égőket. Az égősor elemes részét és a zsinórt celluxszal rögzítettem.

Már csak a végső összeállítás volt hátra: rövidebb fekete hurkapálcát a Nap aljába szúrtam, majd kihúztam, és a pálcát a doboz aljába szúrtam. A Nap felső részéből kihúztam a hosszú pálcát. A Napot (a bolygókkal együtt, persze) ráillesztettem a rövid pálcára.
A doboz tetején fúrtam egy lyukat, ezen átvezettem a hosszú pálcát, és a Nap tetejébe illesztettem. Így az egész rendszer tökéletesen rögzült, mégis forgatható lett - ehhez csak a doboz tetején kiálló pálcavéget kell megpörgetni.

Ezen a képen ez jól látszik:






És ezzel el is készült a Naprendszer forgatható modellje. Nagyon stabil lett - ez még fokozható, ha a hurkapálcákat be is ragasztjuk a hungarocellgolyókba fúrt lyukakba, és igazán látványos, amikor a rendszer mozgásban van :-)

Még egy apróságot változtattam, amiről nincs részletes kép: a doboz aljára (ott, ahol támaszkodik a rövidebb tartópálca) csillag alakban több széles celluxcsíkot ragasztottam, így nem csúszik ki a pálca akkor sem, ha hozzuk-visszük a dobozt.

És akkor a képek:


























Sőt, még így is megnézhető :-)








32 megjegyzés:

  1. Bámulatos :) Azért ez nem kis munka volt, de gyönyörűen sikerült.
    (Mi a helyzet a Plutóval? Én még úgy tanultam az is bolygó. )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen :-)
      Ó, igen, nekem nagy kedvencem volt gyerekkoromban, de sajnos néhány éve kiesett szegényke a bolygók közül, és visszaminősítették törpebolygóvá. Úgy rémlik, az volt az ok, hogy nincs teljesen saját pályája, mert keresztezi az egyik másik bolygó pályáját (talán a Neptunuszét), de sok csillagász küzd azért, hogy ha másért nem, a kulturális hagyományok miatt visszakerüljön a bolygókategóriába...

      Törlés
  2. Szuperjó lett!!! Hol van a hungarocellgolyók boltja?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm :-) Itt találtam sokféle méretben: http://www.kreativpaletta.hu/search/hungarocell+g%C3%B6mb

      Törlés
  3. Gratulálok,ez nagyon jó. A dobozos ötlet nagyon tetszik. Nekem nemezből vannak meg a bolygók, mivel volt egy ovis nagycsoportom ők érdeklődtek a csillagok után. Foglalkozáshoz készitettem nekik. De a dobozos részel bövitem. Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A nemez fantasztikus megoldás, el tudom képzelni, milyen gyönyörűen érvényesülhetnek a színek...

      Törlés
  4. Fizika és földrajz órán biztos szívesebben nézegetnék a gyerekekint a tankönyvet! Szuper lett!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Szerintem a miénk is majd az iskolába kerül idővel, hátha tudják hasznosítani a tanításban... még ha nem is pontos, akkor is ad egy kis személyes űrélményt a gyerekeknek :-)

      Törlés
  5. Érted sírnak a földrajz tanárok. Ez tuti!
    (Ők tanítják a csillagászati alapokat, ugye?)
    Ezzel a modellel még a legpasszívabb csemete is elbíbelődne.
    Szuper lett!
    Angéla

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt hiszem, ők, igen :-) Kedves vagy, köszönöm!!

      Törlés
  6. Én csak ámulok és bámulok, hogy mennyi ötletesség és fantázia van benned!!!
    Gondolom a gyerekeknek is nagyon tetszett! :o)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nagyon, a Kisebbiknek most esténként ez az éjszakai fény - ott van az ágya mellett, és amíg elalszik, addig nézegeti a sötétben a világító csillagokat a bolygókkal :-)

      Törlés
  7. Ez valami eszméletlen jó!!! És ha tudnád, mennyire időszerű nálunk! - a kisfiam jövő hónap végén lesz még csak három éves, de kb karácsony óta odavan a Világűrért és mindenért, ami benne van, amióta ismeri Bogyó és Babóca űrutazásos történetét... :-) Persze azóta, kis kora ellenére "tudományosabb" forrásokból is szívesen tájékozódik, de komolyan -videók, National Geographic magazin, meg persze gyerekeknek íródott csillagászati könyvek...
    Eddig úgy terveztem, hogy a te ötleted alapján készítem el Bogyó, Babóca és barátaik figuráját fabábu alapból a szülinapjára, de most komoly dilemma, hogy ne a Naprendszer legyen-e... esetleg amiben Bogyóék űrutaznak? ;-)
    Szóval mégegyszer gratulálok, ez csodás!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, akkor a kisfiad pont olyan, mint én voltam :-) Hát ha elkészíted Bogyóékat és a Naprendszert is, szerintem nem lesz boldogabb kisgyerek azon a szülinapon... szurkolok, hogy sikerüljön időt-energiát szakítani rá!
      Köszönöm szépen a gratulációt! :-)

      Törlés
  8. Hát ez valami gyönyörűséges és ötletes és nagyon kreatív lett!!! Ezzel elaludni, minden gyerek vágya lehet szerintem is:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Néha én is kipróbálnám, milyen lehet ezt nézegetni elalvás előtt, de a Kisebbik úgysem adná :-)

      Törlés
  9. Zseniális! Kislány koromban én is csillagász akartam lenni, annak, hogy nem az lettem, hasonló okai vannak, mint neked. :) De én is imádom kémlelni az eget, a csillagképeket, a Tejutat... és már egy jó ideje az égbolt szemlélése összekapcsolódik a Padlás című musicallel. Ahogy nézegetem a képeket, felcsendül a fülemben, hogy "Mert kell egy hely, hol minden szellem látható! Mert kell egy hely, hol minden szólam hallható." :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azok az alattomos reáltárgyak :-)

      Ó, a Padlás ♥ ♥ ♥ A legkedvesebb színházi élményem volt, becsületszavamra mondom, hogy legalább huszonötször láttam... volt olyan hét, amikor kétszer is, képtelen voltam megunni :-) De jó, hogy említetted!

      Törlés
  10. Szuper jó lett, nagyon tetszik! :)
    Azt gondoltuk, mi is megpróbálnánk egy ilyet/hasonlót alkotni. Mekkorák a hungarocell golyók, melyik bolygó mekkora golyóból van?

    VálaszTörlés