2016. április 29., péntek

Fababák Tilda-inspirációval


A Tilda-könyvek csodálatos világa biztosan ismerős nektek - én már jó ideje lelkes rajongója vagyok. Aki esetleg nem találkozott még a Tilda-világgal, annak csak néhány szó róla: az egész elbűvölő, varázslatos textiluniverzumot Tilda márkanéven egy fiatal norvég designer, Tone Finnanger alkotta meg. Egészen különleges, egyedi figurákat varr a neve alatt forgalomba hozott álomszép textilekből - fürdőköpenyes angyalokat, virágmintás majmocskákat, szárnyas malackákat, kitömött varrógépeket és még ezernyi más csodát. A figurákat ő maga tervezi és varrja, és szerencsére mindezeket meg is osztja a könyveiben, amelyekről szintén csak szuperlatívuszokban tudok beszélni: egyszerűen tökéletesek. Tone ugyanis nemcsak az alkotásaiban igényes, hanem ezek köré olyan csodálatos látványvilágot teremt, amelyek mindenkit beszippantanak, aki valaha belelapozott egy Tilda-kiadványba. Csupa pasztell tónus, vintage hangulat, shabby finomság, tökéletes elegancia és varázslatos mese -  ez a Tilda világa. 
A hivatalos weboldalt itt találjátok, nagyon érdemes átböngészni, bár a Tilda-alkotások azok, amelyeket könyvként kell kézbe venni - minden lap újabb élményeket tartogat, még a papír is igényes, színekről-hangulatokról nem is beszélve.

A legutóbbi könyv, ami megjelent, a Tilda babaháza címet viseli. Ebben csupa olyan mesebeli textilfigura leírása szerepel, amelyek mintha egyenesen egy meséből léptek volna elő: a fent említett virágmintás majmocskák, rózsás papagájok, patchworkkígyók, tarka szardíniák, pufók bálnák - valamint egy játékbaba, ami sokféle variációban szerepel. Ez a baba is éppen olyan elbűvölő, mint az összes Tilda-figura - itt láthattok belőle egy édes példát -, de az az igazság, hogy sosem próbálkoznék meg az elkészítésével, mert egyrészt nagyon kell tudni hozzá varrni, ráadásul az egész baba, valamint a ruhái is ezer aprólékos kis öltésből állnak. Így aztán úgy tippelek, hogy nekem olyan 3-4 évembe telne egy ilyen baba elkészítése, ezért inkább neki sem kezdek :-) Viszont nagyon foglalkoztatott valamilyen "tildaság" elkészítése, így végül arra gondoltam, varrás és sok-sok idő-energia helyett megpróbálom visszaadni sokkal egyszerűbb módon a Tilda-hangulatot. 

A fent említett babát választottam mintaként, de kedvenceimet, a natúr fa babaalapokat használtam kiindulásként.





 A babák fejrészét lefestettem natúr színű akrilfestékkel.





 Amikor megszáradt a festék, következhetett a jellegzetes Tilda-frizura: fekete akrillal megfestettem a hajrészt.





 A varrást tehát teljesen elvetettem idő- és képességhiány miatt, így maradt a ragasztás. Mintás anyagból kivágtam egy akkora és olyan formájú darabot, ami bőségesen körbeérte a figurát. A bőségre azért volt szükség, mert szélesebb,nagyszoknyás ruhát akartam a babának - amilyen az igazi, varrott Tilda-babákon is van. 





 A babafigura felső részét alaposan bekentem papírragasztó stifttel, és rásimítottam az anyagot, jól megráncolgatva.





 A Tilda babaháza c. könyvben szereplő babák egy részére Tone szuperprofi kis kabátkát varrt - rögtön tudtam, hogy azt sem leszek képes reprodukálni. Ezért egy sokkal egyszerűbb megoldáshoz folyamodtam: vágtam egy mindkét végén íves csíkot:


 


Majd ezt a csíkot is felragasztottam a fababára, minimál-kabátkaként.
Barna kartonból irodai lyukasztóval kis kört vágtam, gomblyukakat rajzoltam rá, és ez is felkerült a kabátkára. 
A karok a szokásos, visszahajtott zseníliadrót-darabokból készültek, ezeket ragasztópisztollyal rögzítettem a kabátka alá.
A fej két oldalára egy-egy fekete zseníliapompont ragasztottam - a tipikus Tilda-frizura nélkül nem baba a baba.
Végül már csak a szemeket rajzoltam meg fekete alkoholos filccel, és kipirosítottam a lányka pofiját.


 


Ezzel el is készült az első Tilda-inspirációs fababa, amit rögtön követett a párja is. A piros mintás anyagot leszámítva a többi textil mind eredeti Tilda-termék - ha az ember egy ilyet egyszer kézbe vesz, képtelen ott hagyni, ezt tapasztalatból tudom... 
Ilyenek lettek tehát a varrásmentes babák, amelyek persze tudom, halvány árnyékai sem lehetnek az igazi Tilda-figuráknak... de nekem mégis nagyon jó érzés nézegetni őket - mert egy kis Tilda hangulatot azért hordoznak így is. :-)

Köszönet Tone Finnangernek az inspirációért!














































5 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nagyon sok mindent készítesz és nagyon jókat. A kiegészítőket honnan szerzed be. Gondolok itt a mini varrógépre a két baba mögött, vagy előző posztban a teáskannára, kicsi bögrére az íróasztal tetején stb.
    További jó ötletelést.
    ZsUR

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek mind az aliexpress.com-ról vannak :-)

      Törlés
  2. Csodásak a babák :) Egy újabb nagyon jó ötlet !Köszönjük szépen :) !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen! Őszintén, én is odavagyok értük, biztos, hogy egy rakattal készítek még, muszáj :-)

      Törlés
  3. Húú, de jó volt olvasni. Szóval akkor te is Tilda fun vagy! A fababák nagyon Tildásak, gratulálok! Bátorítanálak, hogy ha vállalkozó kedvedben leszel, mégis próbálkozz meg egy textil Tildával is! Az kizárt, hogy ne sikerüljön...

    Nem tudom szabad-e, de belinkelném az én Tildás kalandomat, hátha kedvet kapsz hozzá:
    http://www.fonaljatek.blogger.hu/2014/02/11/tilda-a-textilbaba-1

    Kíváncsian várom a további tildaságokat...

    VálaszTörlés