2015. augusztus 14., péntek

Csipkés tál


Ezt sem próbáltam még soha, bár mindig terveztem, és utólag azt mondom, nem is tudom, mire vártam vele. Röviden, csipkét akartam tállá keményíteni egyszerű háztartási keményítő segítségével - erről tényleg mindenki hallott már, és ezeknek a fele ezt ki is próbálta, de én a másik, tapasztalatlan félhez tartoztam mostanáig, mikor mindez már a múlté. :-)

Így elsőre igazi csipkével nem mertem azért nekivágni, így egy hálós, a csipke jellegéhez hasonló anyagot használtam:






 Viszont, arra gondoltam, egy kicsit újítok a dolgon, és egyszerre három réteget használok fel - ha összeragad, lesz egy vastagabb, erősebb tálam, ha pedig nem, akkor egyből három légies darabom lesz, amit külön-külön és egybe téve is használhatok. Így aztán három rétegben hajtottam egymásra az anyagot.





Rátettem egy tálat, és ennek mentén körbevágtam az anyagot:









Egy tányérba folyékony háztartási keményítőt tettem (így kapható a boltok mosóporos részlegén), és beletunkoltam a három réteget, hogy mindenhol alaposan átjárja a folyadék.





Egy üvegtálra rátettem a nedves anyagot, eligazgatva a széleket, hogy a fodrok egyenletesen terüljenek szét:





Ezután pedig kitettem a negyven fokos hőségbe. Néhány óra múlva már szinte teljesen kemény volt az anyag - ekkor derült ki, hogy a három réteg tökélesen szétválik egymástól, nem tapadtak össze. Ennek örültem, mert így jobban ki tudom majd használni :-)
A legalsó réteget, ami közvetlenül érintkezett a tállal, óvatosan leválasztottam róla - persze ez rátapad alaposan, de azért megoldható a dolog, és az anyag formája sem torzul el.
Hallottam arról,hogy az odatapadást megelőzendő van, aki olajjal keni be azt a felületet, amire a keményítős anyag kerül, de én nem akartam olajossá változtatni ezt a vékony, fehér, hálószerű anyagot, ezért a tapadós verzió mellett döntöttem.

Szóval, leválasztottam a harmadik tálat is, és már a talpára állítva beletettem a másik kettőt is, így vártam meg a végső száradást.
Tapasztalatom szerint akkor, amikor már teljesen keménynek és száraznak tűnik, akkor is tovább szilárdul, ezért 24 órát mindenképpen érdemes várni a használatba vétellel.

Amíg száradtak a darabok, elmostam az üvegtálat - mosogatószerrel és dörzsölős szivaccsal eltávolítható róla az odaszáradt keményítő -, és gyönyörködtem a végeredményben. :-)





Külön-külön pedig a tálak:






Engem leginkább az döbbentett meg - amellett, hogy az egész folyamat mennyire egyszerű -, hogy milyen szilárd, erős végeredmény született ebből a vékony, tartás nélküli hálós anyagból. Ezután feltétlen jöhet majd a csipkés próbálkozás :-)








































14 megjegyzés:

  1. Szuper lett! És tényleg nagyon dekoratív!
    Ügyes vagy! :)
    Szép hétvégét kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen! :-) Én pedig nagyon jó pihenést a hosszú hétvégére neked! :-)

      Törlés
  2. Szép lett, de legközelebb a tálra inkább háztartási nejlon fóliát tégy , mint olajat.
    (Gondolom tudod mire gondolok , arra amit tekercsben árulnak:-) ) Azt könnyebben le lehet venni a tálról és még sikálni sem kell!
    Üdv egy zugolvasód:Kata

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a tippet, minden tapasztalatnak örülök :-) De a fólia nem ragad rá az anyagra? Nem lesz nehezebb leszedni úgy, hogy (gondolom) szétszakad, ahogy próbáljuk leszedni az anyagról?

      Törlés
  3. Milyen szép lett, és légies! Nem is kell bele tenni semmit, így magában is tökéletes dekoráció, pl. egy romantikus esküvői partihoz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is így látom! Sőt, még lámpaburának is alkalmas lenne, már kísérletezem vele, hogy hogyan lehetne :-)

      Törlés
  4. Gyönyörű lett, azt hiszem, én is kipróbálom. Úgyis kell egy új tál a lányom hajgumis készletének. :-) Gratulálok hozzá.

    VálaszTörlés
  5. nagyon szép lett:-)hol lehet venn ilyen anyagot?én a nemezeimmel kombinálnám öszze:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hááát, most megfogtál, nagyon régóta megvan ez az anyag, és nem emlékszem már... de bármilyen csipkeféle kiváló hozzá! :-)

      Törlés