2015. július 10., péntek

Betűnyomda parafadugókból


Ezt már régóta terveztem, de eddig valahogy nem kezdtem neki - azt hittem, sokkal nehezebb. Röviden, betűnyomdát akartam készíteni parafadugókból, ami persze így elsőre elég idő- és energiaigényesnek hangzik, és az idődolog ebből azért nagyjából igaz is, de a siker tulajdonképpen semmi máson nem múlik, csak egy rendes barkácskésen. Ez rögtön kiderült, amint vettem egy nagy levegőt, és nekiláttam, hogy elkészítsem az A betűt - ezt még elő is rajzoltam a dugón piros filccel, de később már erre sem volt szükség, tényleg egyszerűbb, mint ahogy korábban gondoltam.

Hogy miért parafadugók? Egyrészt azért, mert bár van egy szép szilikonos betűnyomdám, azzal nagy betűket lehet készíteni, és egy felirat elkészítése eléggé hosszadalmas - plusz már előre láttam a lelki szemeimmel, hogy a parafa repedései milyen gyönyörűségesen régies hangulatot fognak kölcsönözni a betűnyomataimnak, hiszen a réseket nyilván nem tudja megfogni a nyomdafesték. Az eredmény pedig nyilvánvalóan ez lesz: gyors, vintage hangulatú betűpecsétek. És tényleg így is lett :-)

Egy fontos persze van: vigyázni kell, hogy a betűk tükörképét faragjuk a dugóba... ezt a saját káromon tanultam meg :-) Persze a betűk jó részénél ez nem számít, de azért például az S és az N esetében résen kell lenni.

Első lépésként kiválogattam a szükséges mennyiségű dugót.





Barkácskéssel kivágtam a betű körvonalait, majd a dugó tetejétől kb. 3 mm-re körben végigvágtam a parafát, hogy a betűn kívüli részek leessenek. (A bonyolultabb formájú betűknél persze ezt több lépésben lehet végrehajtani.)





A piros vonalak azért vannak rajta, mert a Kisebbik nagyon akart segíteni, és először ő akarta a betű körvonalát megrajzolni. :-)

Így haladtam betűről betűre, míg az összes el nem készült.





Persze mindegyiket kipróbáltuk :-)





Remekül működött, nemcsak papíron, hanem zsákvászonra nyomdázva is. A repedezettség csodásan kopottas hatást eredményezett, ahogy azt előre reméltem:

















A parafadugókból készült betűnyomda tehát nagyszerűen helytállt, és egészen biztos, hogy számtalanszor fogjuk használni, ajándékcsomagolásnál, lekvárcímkén, kreatív dolgokon és még ezerféle célra.

Most ez az aktuális kedvencem :-)


































17 megjegyzés:

  1. ...you are the best! i love it!!!!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó! Megmutatnád, hogy milyen a rendes barkácskés? Köszönöm, Juli

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Juli! Kicsit hosszú a link, de pl. itt is lehet kapni: http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://www.rayher.hu/hun/pic/items/8/89/8957700-5.jpg&imgrefurl=http://www.rayher.hu/hun/index.php?page%3Dtermekek%26id%3D8957700&h=361&w=800&tbnid=rwA6SPCigUrloM:&docid=KnleXyAVE8lG-M&ei=rzWoVaOwPIPoUtjvlzA&tbm=isch&ved=0CB4QMygAMABqFQoTCOPD0une4MYCFQO0FAod2PcFBg

      Törlés
    2. Köszönöm!

      Törlés
  3. Gratulálok! Nagyszerű lett. Én is kipróbálom, köszönöm az ötletet!

    VálaszTörlés
  4. Nagyon tetszenek, kipróbáljuk mi is, - dugónk van bőven :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Majd számolj be róla :-) Nálunk azóta is a nyomdázás a favorit....

      Törlés
  5. Van rá esély, hogy a Balaton északi partján járt a hétvégén a kis úti játszóház?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos tavaly óta nem jártunk arra, úgyhogy nem....

      Törlés