2014. november 25., kedd

Adventi naptár teljesen másképp


Régóta foglalkoztat az adventi naptár kérdése, de nem a szokásos vonalon, hogy milyen legyen - mert nálunk már évek óta az adventi varázsdoboz kerül elő a decemberi reggeleken, és ezt továbbra is szívből ajánlom összes elfoglalt szülőtársamnak, aki nem tudja megoldani, hogy egyenként csomagolja és előre beszerezze az összes kis meglepetést... no de most nem ezen gondolkodtam elsősorban, hanem azon, hogy milyen szerencsések azok a gyerekek, akiket 24 reggelen át várnak apró ajándékok az adventi kalendáriumban - és hogyan lehetne ezekben a szerencsés gyerekekben tudatosítani mégis azt, hogy a karácsony lényege az, hogy adjunk, és nem az, hogy elvárjunk. 

Arra gondoltam, mi lenne, ha ezúttal teljesen máshonnan közelítenénk meg az adventi naptár kérdését, és amellett, hogy minden reggel várja őket a decemberben a varázsdobozban egy-egy pici meglepetés, kapjanak egy teljesen másik adventi naptárat is, ami arról szól, hogy az is egyfajta ajándék, ha ők szereznek örömöt másoknak. 
Igaz persze, hogy ezt sok gyerek tudja, de ez inkább tudatos dolog, mint szívből jövő - az én célom pedig most az volt, hogy szívvel-lélekkel érezzék át azt, amit annyira sokszor hallanak, és annyira közhelyszerű már: hogy tényleg jobb adni, mint kapni - vagy mivel persze mégiscsak gyerekekről van szó, kiegyezem azzal, ha ugyanannyira jónak érzik. :-)

Annyira megszerettem és annyit dédelgettem magamban az ötletet, hogy több éve először "rendes" adventi naptárat készítettem neki, 24 kis csomaggal - persze továbbra sem az volt a cél, hogy egy egész napot töltsek el a kalendárium elkészítésével, úgyhogy fogtam 24 újrapapír borítékot, feldíszítettem mindet, és fellógattam két spárgacsíkra. 
A "díszítés" folyamata röviden: csomagolópapírból csíkokat vágtam, a borítékra ragasztottam. Erre egy mini tortapapírt tettem, arra újabb csomagolópapír-darabokat, végül pedig pékzsinegből kötött kis masnikat is ragasztottam rá. Az egyetlen profi kellék a csillag alakú, számozott csíptető volt, amit a KIK-ben vettem.
 

































Ennyit a külcsínről, és akkor a lényeg:
A borítékokba egy-egy kérést rejtettem. Persze fontosnak éreztem úgy megfogalmazni, hogy ne utasítás jellege legyen, sokkal inkább az örömre vonatkozzon, amit a kérés teljesítésével lehet elérni.
Az is lényeges volt, hogy az érettségben és karakterben nagyon is különböző két kis célszemély is tudjon azonosulni a dologgal, ezért olyan teljesítendő kéréseket írtam, ami mindkettőjüknek érthető és teljesíthető lesz.
További fontos szempont volt, hogy az öröm ajándékozásában mindenki részesüljön, aki fontos nekünk - tehát nemcsak rokonok, barátok, hanem például az állatok is -, és ugyanígy ne korlátozzuk a kört ismerősökre, hanem legyenek ismeretlenek is, akiknek örömöt szerzünk.
És persze nem szabad csak hasznos dolgokra koncentrálni: legyenek olyan kérések is, ami mindenkinek örömet okoz :-)

Így végül a mi "Adjunk örömöt!" adventi kalendáriumunkba a következők kerültek:

1. Készíts kis ajándékot a nagyszüleidnek - nem karácsonyra, hanem csak úgy!
2. Építs téli szállást a süniknek: a kert végében gyűjts össze egy nagy kupac levelet!
3. Nézd át a játékaidat, és készítsd össze a szép állapotú, ép darabokat, aminek mások még nagyon örülnének!
4. Küldj örömöt postán - írj képeslapot valakinek (rokonnak, barátnak), aki távol él tőlünk!
5. Gondosan pucold ki a cipődet - hamarosan érkezik a Mikulás, hadd gyönyörködhessen benne!
6. Készíts anyuéknak egy finom reggeli kávét vagy teát! 
7. Süss kekszet az osztálytársaidnak, hogy jól induljon a reggelük!
8. Alkoss szeretettel: készíts karácsonyfadíszt a fára!
9. Adj ajándékot a Földnek: sétálj végig a családdal az utcán, és szedjétek össze a szemeteket!
10. Rajzolj egy szép képet a tanító néninek, és vidd el neki ajándékba!
11. Ajándékozd meg a kerti madárkákat - tegyél ki nekik enni- és innivalót!
12. Szerezz örömöt a felnőtteknek: végezz el valamilyen nemszeretem házimunkát!
13. Örvendeztesd meg az egyik szomszédot: készíts számára kis ajándékot!
14. Kérd meg a szüleidet, vegyék fel a telefonjukkal, ahogy énekelsz - később nagyon fognak örülni neki!
15. Szerezz örömöt a testvérednek: játsszatok olyasmit, amit ő szeretne!
16. Hozz rendbe egy szakadt könyvet, sérült játékot!
17. Lepd meg a szüleidet - tedd rendbe a szobádat!
18. Segíts apunak: gyűjtsétek össze együtt a szemetet az autóból!
19. Egy kis figyelmesség: vigyél valami apró ajándékot a portás néninek az iskolában - rá csak nagyon kevesen gondolnak!
20. Az olvasás az egyik legjobb dolog a világon - készíts különleges könyvjelzőt a testvérednek!
21. Lepd meg a háziállatodat: takarítsd ki, és  adj neki valami finom falatot!
22. Készíts egy rajzot a szelektív hulladékgyűjtésről, és ezt tedd ki a szemetes mellé!
23. Okozz örömöt jövendőbeli magadnak: írj egy levelet a felnőtt énednek!
24. Legyél igazi jó tündér: teljesítsd ma anyuék egy kívánságát!

Persze még számtalan hasonló vagy teljesen más kérést lehet írni, nekem így első alkalommal ezek jutottak eszembe - de ha még bármilyen ötletetek lenne, osszátok meg velem :-)
Nagyon kíváncsi vagyok, hogy fogadják majd ezt a különleges adventi naptárat - mindenképpen beszámolok majd a fejleményekről....






















18 megjegyzés:

  1. Hasonlóképpen képzelem el én is a miénket, annyival egyszerűbben, hogy a kis zacskókat karácsonyi dekortapaszokkal gondoltam díszíteni, számos csipeszeket pedig én is a Kikben vettem. Ezt szerettem volna fellógatni egy spárgára és lehet, hogy meg is teszem, de csak dekorációként. A problémám ugyanis az, hogy bár a hét évesemnél már működne ez a rendszer, a két évesnél nem. Emiatt most nagyon agyalok a te varázsdoboz ötleteden, aminek a két éves is tudna örülni. Nálam fele -fele arányban van pici édesség, ceruza, hajcsat és élmény. Pl karácsonyi illatú fürdőgolyóval habfürdőzés, karácsonyi kifestő, vagy bonbonkészítés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még nagyon élénken előttem van az az idő, amikor az én Kisebbikem is egy menetben bontotta volna ki mind a 24 csomagot, és közbelépni sem lett volna esélyem :-) A varázsdobozt akkor találtam ki, és azóta is azt érzem, életem egyik legnagyobb találmánya, az időhiánnyal küzdőknek vagy a csomagolási antitalentumoknak is... a karácsonyi fürdőgolyó szuper ötlet, köszönöm, hétvégén készítek az enyémeknek! :-)

      Törlés
  2. Ez fantasztikus! Idén mi is nagyrészt élményeket találtunk ki a 11 es 13 éves gyerekeinknek. S amíg együtt kirándulunk, barkácsolunk, sütünk, játszunk ...., addig ők is adnak nekünk.
    Szép és meghitt adventi időszakot kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jól teszitek!! A nagyobbaknak ez a legeslegjobb megoldás, és biztos, hogy mindenkinek igazi élmény így, az együtt töltött időnél nincs értékesebb...

      Törlés
  3. Nagyon jó ötleteket írtál, nagyon tetszik! Én idén már elkészítettem az adventi naptárat két kis manó személyében, de mivel még nincs meg az összes belevaló, így pár ötletet kölcsön veszek. :-) Örömömre ma megyek a kézműves karácsonyi könyvecskéért, már nagyon várom! A másik könyvedet is beszereztük már el is elolvastuk, egyik nagy kedvencé vált, köszönjük! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Természetesen, szívesen adom :-)
      Ó, de jólesett ezt most olvasni, köszönöm :-) örülök, hogy a másikból találtatok még, és még jobban, hogy tetszett... az Egérmese a szívem csücske :-)

      Törlés
  4. Mi idén karácsonyra egy nagy (A2) betlehemi képet készítünk. Minden zsákban egy-egy "szereplő" lesz és egyesével felragasztjuk őket. 24-én érkezik Jézuska a jászolba. A gyerekek meg jóságért kis csillagmatricákat kapnak, így karácsonyra - remélem- csupa csillag lesz az ég a képen..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez nagyon szép gondolat, biztos vagyok benne, hogy gyönyörű kép lesz, sok-sok csillaggal!

      Törlés
  5. Hű, ez csodálatos! És szerintem nagyon jó, hogy megmarad a kis meglepetéses is, így érzik igazán, hogy mindkettőnek lehet örülni. Nagyon-nagyon tetszik, elkezdek gondolkodni.. :) Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is úgy éreztem, hogy azért a kis meglepetések kellenek, de így lesz kerek az egész! :-) Nagyon örülök, hogy megtetszett neked az ötlet... ha bármi eszedbe jutna azzal kapcsolatban, milyen kérések kerülhetnek még a borítékokba, mindenképpen írd meg :-)

      Törlés
  6. Drága Évi!

    A Varázsdobozt tavaly leteszteltem. Csillagos ötös! Az egyik legkedvesebb adventi naptára volt a lányoknak pedig Isten bizony minden évben különlegesebbnél különlegesebbekkel álltam elő (de hisz tudod) úgyhogy ezt melegen ajánlom minden kételkedőnek vagy hezitálónak. Persze benne van a pakliban, hogy éjjel vagy hajnalban jut eszébe az anyukának, hogy nem tette bele a soron következő ajándékot de még így is klassz!! Viszont annyira el vannak kényezte az enyémek, hogy minden évben újra vágynak, mintha csak a kreativitásomat akarnák életben tartani. És amikor megláttam a te kis csipeszeken lógó borítékjaidat nagyon elmosolyodtam, mert majdnem pont így néznek ki idén az enyémek is (3 db+1 anyukámnak) csak én barna papírzacskót csinosítottam ki de pont ilyen tortapapírkával. És éppen ma kezdtem csipeszek után rohangálni, amikor kiderül a KIK-ben van (remélem ipari mennyiségben is).
    Ez a kicsit más (adj te is valamit) adventi kalendárium nagyon kedves ötlet. Idén én egy postaládát eszkábáltam össze LIDL-ös kakaós dobozból (majd megmutatom ha érdekel) és abba lehet írni egymásnak a kedvességeket nálunk.
    Ölellek,
    Ági

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Ági,
      nekünk sokszor jár egy rugóra az agyunk, ez már sokszor kiderült :-) Ha nem nagy kérés, megírnád, hol vettél sima barna papírzacskót? Már annyi helyen néztem, de eddig még sehol sem találtam, pedig kreatív szempontból annyira ideális alapanyag :-)
      Igen, a KIK-ben van ez a csillagos, és van még olyan is, ami rendes ruhacsipesz, de gyönyörű mintásra van festve.
      Ez a postaláda is nagyon jól hangzik, hogy működik? Mindennap kerül bele egymásnak írt kedvesség az adventi időszakban? Ezt muszáj megcsinálnom, mennyire kedves és szívet melengető ötlet... köszönöm :-)

      Törlés
  7. Nagyon helyes lett! Az ötlet pedig szuper! Igaz az én kismanóm még csak 9 hónapos, de ha elérkezik az ideje biztos előveszem az ötletet! Azt elárulnád, hol veszel ilyen mini tortapapírokat? Sehol sem találok... :(

    VálaszTörlés
  8. Ez egy nagyon kedves ötlet,mindjárt elkezdett kattogni az agyam,hogy miket írhatnék az én pici lányomnak is.Tavaly nekem is barna papírzacskó volt,az elejére papír mézeskalács figurákat ragasztottam.Hálás köszönet a sok jó ötletért! :D


    VálaszTörlés
  9. Kedves Évi!

    Talán itt találsz papír tasakot:
    http://papir-zacsko.hu/raktarrol_papirtasak.html
    Nagyon tetszenek az "örömök", főleg a 6., 12., 18. (Igazából az összes nagyon ötletes).
    Nálunk is a varázsdoboz vált be, így van idő kitalálni a másnapi meglepit.
    Nagyon kellemes ünnepi készülődést kívánok Neked és az olvasóknak!
    Üdvözlettel: Dalnoki Ági

    VálaszTörlés
  10. Kedves Évi!

    Talán itt találsz papír tasakot:
    http://papir-zacsko.hu/raktarrol_papirtasak.html
    Nagyon tetszenek az "örömök", főleg a 6., 12., 18. (Igazából az összes nagyon ötletes).
    Nálunk is a varázsdoboz vált be, így van idő kitalálni a másnapi meglepit.
    Nagyon kellemes ünnepi készülődést kívánok Neked és az olvasóknak!
    Üdvözlettel: Dalnoki Ági

    VálaszTörlés
  11. Évi! A belvárosban a játszóházunkhoz nagyon közel van egy csomagolástechnikai bolt Balog címke a neve (Síp utca-Wesselényi sarkán) Ők készítik a papírszatyrainkat is. Na ott vettem barna zacskót és van nekik átlátszó és kicsi, nagy és mindenféle- hú ha te oda beszabadulnál! Postaládát mutatom neked hamarosan csak még az utolsó simításokra vár. és igen. Az a lényeg, hogy egymásnak lehet kedvességeket írni, rajzolni. Itt most nem kérni kell, hanem adni, ugyanúgy, mint a te kis naptárad esetében. Ölellek,
    Ági

    VálaszTörlés
  12. Bocsánat, annyira bántja a szemem: nem hangzana jobban, hogy ,,szerezz" örömet? Egyébként érdekes ötlet, kíváncsi vagyok, hogy válik be.

    VálaszTörlés