2014. január 19., vasárnap

Mediterrán ház hengerdobozból


Egyszer, egy régi Praktika magazinban volt egy fantasztikus leírás arról, hogyan lehet tegolából - azaz mediterrán kúpcserépből - csodaszép házikót fabrikálni. Nagyon megragadott ez a dolog, annál is inkább, mert az én ügyes kezű sógornőm el is készítette, és élőben is gyönyörű, ezt tanúsíthatom. :-)
Sokáig tervezgettem, hogy én is barkácsolok valami hasonlót, de egyrészt végül nem jártam utána, hol lehet tegolát beszerezni, plusz azért ez nem is olyan olcsó dolog. Szóval, az álom végül ennyiben maradt... volna, de nemrég felcsillant a remény. :-) Amióta áttértünk a környezetbarát mosásra, annak az egyik nagy hozadéka számomra a nyugodt lelkiismeret mellett, hogy nagyon klassz henger alakú dobozok maradnak a mosószóda után. Egy ilyen nagy kartonhengert elrakva jutott eszembe, hogy azt a régi tegolaálmot talán meg lehetne valósítani ezen is - nem kell utánajárni, nem kerül pénzbe, és ami még nagy pluszt jelentett a tegolával szemben, a hengerdoboz "körbejárható", tehát minden oldalról jól mutat.
Így aztán nekikezdtem - nem állítom persze, hogy ez egy gyors és könnyű munka, viszont nagyon szerettem a részletekkel dolgozni. Olyan melegen otthonteremtős hangulata volt az egésznek, hogy végül is csak egy dolog esett nehezemre: befejezni... még nagyon szívesen vettem volna aprólékosabbra a házikómat, de hát egyszer mindennek határt kell szabni. :-)

Így készült tehát az én mediterrán házam, képekkel - NAGYON sok képpel - illusztrálva.

Az alapként szolgáló mosószódás doboz így nézett ki, mielőtt átalakítottam volna:





Először is lealapoztam matt türkizzöldre akrilfestékkel. Amíg száradt, egy réteg papírzsebkendőt kisebb darabokra tépkedtem, majd előkészítettem sárga, narancssárga és barna festéket. Száradás után narancssárgával átfestettem a házat, de kevés festéket használva, hogy a zöldes árnyalat itt-ott áttűnjön. A még nedves festékes felületre rátettem az itt-ott meggyűrt zsepidarabkákat, és ezeket is átfestettem naranccsal - ezután pedig az ecsettel barna és sárga festékpöttyöket vittem fel a narancs rétegre, ezeket az ecsettel addig maszatoltam, míg összeolvadtak a színek. Mindezzel az volt a tervem, hogy a mediterrán házakra jellemző vegyes narancsos-terrakotta árnyalatok jöjjenek létre, némi málló vakolat látszatával együtt. :-)

Az eredmény ilyen lett:







Teljes száradás után egy sniccerrel kivágtam az ablakokat, ezeket aztán egy kicsit megcsiszoltam, a vágások mentén pedig barnára festettem a kartont:









Zsalugáter és ajtó gyógyszertárban kapható faspatulából (szaknyelven nyelvlapoc) készült - ezeket egy éles és erős ollóval széltében és hosszában is el lehet vágni. A rögzítésekhez pillanatragasztót használtam. Amint ez megkötött, ezeket is barnára festettem.











Ezek is felkerültek a falra, majd a doboz belsejébe csipkés-mintás anyagdarabokat ragasztottam, függönynek:





Előkerestem a dekorgumis dobozomat - a barna lapból téglákat vágtam ki, egy kis narancssárga darabkából pedig utcatábla (a felirat alkoholos filccel: Via Giuglia - egy nekem fontos olasz utca...) készült:






Készítettem virágtartókat is, amelyeknek az alapanyaga pénztárgépi papírtekercs kis gurigája - ezeket a mi egyik drága barátunk gyűjti nekem (köszi, Viki!! :-) ). Itt még natúr színben láthatók, de a későbbi képeken már szép zöldek, és növény nő belőlük. :-)





Természetesen nem hiányozhatott a két ablak közé kihúzott ruhaszárító kötél sem, fonalból, kis anyagdarabokkal ellátva:





Az utolsó nagyobb lépés pedig a tető kialakítása volt: erről nem közlök részletes lépésről lépésre képeket, mert biztosan elunnátok - de itt is félbevágott pénztárgép-kartongurigát használtam, amit pirosas-terrakottásra festettem. Középre egy éppen méretes körlapot ragasztottam, ezt is lefestettem, száradás után pedig egy kis száraz növényt ragasztottam rá (virágkötők biztosan tudják, mi ez):








Ezután már csak egy kis szépészkedés volt hátra, még zöld növény a falakra, egy bicikli a ház oldalához, kulcscsomó a kapuhoz - de ezek persze nem kötelező elemek.
Ha hozzájuttok ahhoz a régi Praktika számhoz, amelyikben részletesen leírták a tegola díszítési technikáját, szívből ajánlom átböngészésre, mert részletes az útmutató és nagyon szép maga az alkotás - de sokkal inkább anyag- és költségigényes, dekupázspapírt, rizspapírt és egyéb, nem túl olcsó hozzávalót igényel. Ez a kartondobozos verzió pedig kimondottan gazdaságos, a dekorgumi és a faspatula is helyettesíthető kartondarabokkal, a pici kartonhengerek kicserélhetők feldarabolt háztartási papírhengerre, és maga az alapdoboz helyett is bármilyen, éppen kézreeső kiürült kartondoboz is megteszi.

Végül pedig még jó pár kép a végleges mediterrán házikóról, minden oldalról, minden részlettel :-)


 
































































44 megjegyzés:

  1. Nem találok rá szavakat:) szédületesen jó!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek nagyon is jó szavak! :-) Örülök, hogy tetszik!

      Törlés
  2. hello
    wow it's fantastic!!!
    good week
    Patrizia

    VálaszTörlés
  3. De kis édes! Minden apró részletre odafigyelsz, varázslatos kis házikó! Számomra rögtön meghozza az olasz utcák hangulatát :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, hogy így látod, éppen így szerettem volna... :-) Nagyon köszönöm!

      Törlés
  4. Jaj, ez most annyira jól esett! Olyan kedves lett! Az a szárítókötél...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az egyszerűen elhagyhatatlan volt! :-) Majdnem varrtam rá ingeket, de aztán rájöttem, hogy képtelen lennék ilyen piciben szépen varrni. Pedig úgy lett volna az igazi :-)

      Törlés
  5. Ez eszméletlenül jó lett! Nagyon találó. :)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon tetszik :))))) Hihetetlen a kreativitásod! Most is csak gratulálni tudok! Nagy ajándékot kaptál az Alkotótól! Köszönjük, hogy megosztod velünk! Zsuzsa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Zsuzsa, nagyon kedves vagy!

      Törlés
  7. A kulcscsomónál és a kerékpárnál már majdnem sírtam a gyönyörűségtől...
    Évekig gyűjtöttem a Praktikát, nekiülök és átlapozom. Esetleg némi segítséget kaptahtok, melyik évadnál keressem? :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kulcscsomó nekem is kedvenc elem :-) Megpróbáltam megkeresni, de nem találtam, pedig holtbiztos, hogy eltettem... de biztos vagyok benne,hogy a címlapon van, hátha így könnyebb lesz megtalálni!

      Törlés
  8. Azt hiszem, a szárítókötél a kedvencem.:-) De az egész csodaszép, kedves, bájos, szeretni való. És már fel is túrtam a kamrát, és találtam hasonló papírhengert...:-))

    Bettus

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos vagyok benne, hogy valami gyönyörűséges végeredmény születik :-)

      Törlés
  9. Nem találok szavakat!!! Fantasztikus!!!!!!!

    VálaszTörlés
  10. Nagyon aranyos! Mekkora a mérete? Igazán rajzolhatnál egy kilincset az ajtóra! A bringa szenzációs! :) És a folyondár is nagyon tetszik, meg a cserép.
    Krinolin

    VálaszTörlés
  11. ELKÉPESZTŐ. Én sem találok szavakat...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De a nagybetűk magukért beszélnek! :-)

      Törlés
    2. (hozzátenném, közben rákerestem, mi is az a tegola, és google barátunk mutatott egy csomó házikót, hát szerintem a Tied mindet veri, hangulatában, kidolgozottságába.. lelke van :))

      Törlés
    3. Ez nagyon-nagyon kedves tőled, szívből köszönöm! :-)

      Törlés
  12. Hát ez zseniális lett!!! Tuti, hogy elkészítem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak biztatni tudlak, igaz, nem gyors munka, de tényleg minden perce örömet ad....

      Törlés
    2. Jelentem:elkészült!
      Én konzervdobozból csináltam, jól sikerült :)

      Törlés
  13. Válaszok
    1. Még egy régies domborművet szerettem volna csinálni levegőn száradó gyurmából a falra (ahogy egy csomó olasz házon is van), de aztán beláttam, mindennek van határa :-)

      Törlés
  14. Nagyon cuki! El tudlak képzelni, hogy csak úgy csinálsz egy egész várost, ha lett volna még időd és alapanyagod :)
    Köszi, remek ötlet-remek megvalósítás pénztárcakímélő üzemmóddal :)

    NErzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyébként igen, volt kísértés egy három házból álló "városrészre"... :-)

      Törlés
  15. Régóta olvasgatlak, de ezt már nem hagyhatom szó nélkül.... mivel azt a bizonyos Praktikás cikket én is láttam, sokáig nézegettem, aztán letettem róla, mert a hozzávalók beszerzése bizony nehézkes lett volna (azóta az idén szereztem egy 'igazi' kúpcserepet, de abból végül más lett :) ).
    Na szóval, megemelem képzeletbeli kalapomat, és remélem, még sok ilyennel kápráztatsz el!
    (És ezek után a huszonharminc éve gyűjtögetett kulcsokat sem fogom kidobni, pedig nagyon tervezgettem...:) )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy írtál! :-) Igen, pontosan így éreztem én is, hogy azt sok-sok mindent nehéz és költséges lenne beszerezni, de azért nagyon motoszkált bennem a dolog, és végül is utólag nem is bánom, hogy nem mentem utána a dolgoknak, jó ez így :-)
      Óóó, kulcsok?? Még véletlenül sem szabad őket kidobni, láttad esetleg a kulcsos karácsonyfadíszes bejegyzésemet? De ha mégis kidobnád, mindenképpen gondolj előbb rám, kérlek :-)

      Törlés
  16. Ez csodaszép! Egész nap bámulnám, ha az enyém lenne :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bevallom, valahogy így vagyok vele én is :-) Folyton különféle még jobb és központibb helyre hurcolom.. ezért is jobb, mint a tegola, mert bármikor áttehető bárhova :-)

      Törlés
  17. Nézzétek, mit találtam!! :)

    http://www.praktika.hu/kezmuvesseg/tegola_megalmodott_haziko/5889/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszi! De jó, hogy utánanéztél, tündér vagy! :-)

      Törlés
  18. Ngyon szép! Nem szeretnék ünneprontó lenni, de Via Giulia, ha a római utcára gondoltál,amit ugye II. Gyula pápa miatt hívnak így.

    Szeretettel:

    Zs.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem római utcára gondoltam, de gyanítom, ez a lényegen nem változtat, úgyhogy nagyon köszi a kiigazítást, kijavítom a táblácskát, hiszen minden részlet fontos. :-)

      Törlés
  19. Szia :)
    Eszembe jutott hogy paromnak nagy dobozos dohanyt szoktunk venni. Szerintem az a doboz is jo lehet erre:) Szepek a munkaid! :)

    VálaszTörlés