2013. december 8., vasárnap

Ötletek mézeskalácsból


Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de nálunk így karácsony előtt több tonnányi mézestészta készül. Mézesezünk a gyerekekkel, mézesezünk barátokkal, mézesezek csak úgy magamban, készül belőle anyukámnak, barátoknak, óvó néniknek/tanító néniknek, ajándékba, dekorációnak, karácsonyfadísznek... szóval kellenek is a gigantikus mennyiségek, az az igazság. :-)
Alapanyagként már jó pár éve Limara csodálatos mézestészta-receptjét használom, számomra ez a tökéletes kombináció: könnyen kezelhető, finom, illatos, lehet vékonyabbra sütni dísznek vagy vastagabbra puszedlinek - a tészta pedig magában, nyersen is annyira finom, hogy a kicsik minden évben többet tömnek magukba sütés előtt, mint után, pedig az sem egy hangyányi mennyiség... :-) Ez a tészta az egy éjszakát pihentetős típus, de mézeskalácsot azért általában nem hirtelen felindulásból süt az ember lánya, úgyhogy szerintem ennyi igazán belefér. Cserébe viszont csodás mézestészta az eredmény - ezért is nagyon szeretjük Limarát. :-)

Szóval, általában karácsonyi díszeket és sütiket készítünk a mézestésztából, de idén néhány további felhasználási módon is eltöprengtem - ezeket most megosztanám veletek, mert azt gondolom, gasztroajándéknak is alkalmasak, vagy akár továbbgondolásra is megfelelőek.


Mézeskalács adventi naptár

Ez minden évben készül nálunk, de idén különösen csinosak lettek a lapok, szeretek rájuk nézni, ahogy lógnak a csillárról, a hóemberfejek társaságában :-)


















Mézeskalács mécsestartók I.

Majdnem úgy készül, mint a mézeskalács-házikók - lapokat kivágunk, kiszúróval mintázzuk, sütés-kihűlés után cukormázzal ragasztjuk. Két verzióban készült, a fedeleshez inkább LED-mécsest ajánlanék, a biztonság kedvéért - a fedél nélkülibe nyugodtan mehet a hagyományos, égős verzió.













 














Karácsonyi mécsestartók II.

Ez egy nagyon egyszerű változat a mézeskalácskodásra - nagy méretű kiszúrókkal vágjuk ki a formákat, a közepüket pedig egy pálinkáspohárral (érdemes kipróbálni, hogy belefér-e a lyukba a mécses).
Sütés után megfestjük, este pedig gyönyörködünk a látványban, vagy elajándékozzuk néhány mécses kísértében :-)


 









Szalétagyűrűk

A lehető legegyszerűbb - középen kilyukasztott mézesfigurák. Karácsonyi ebédhez, vacsorához stílusos terítékkiegészítő :-)











Karácsonyi képeslap

Igazán névreszóló, édes ajándék :-) Akár egy ajándékcsomag tetejére, vagy akár csak úgy magában, és persze dekorációnak sem rossz. A bélyeg helyére lehet cukormázzal felragasztott valódi bélyeget vagy képet (fényképet) is tenni - csak postán ne adjuk fel :-)







Karácsonyfadíszek

Igaz, ezekben nincs semmi különös, de azért utolsóként azért nem tudom kihagyni az idei díszeket, csak úgy hangulatalapozásnak... :-)















29 megjegyzés:

  1. Hűűűűűű.... egyik szebb és ötletesebb mint a másik :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszenek :-) Azt hiszem, nekem az adventi naptár a kedvencem. Talán... vagy a képeslap :-)

      Törlés
    2. Nekem a karácsonyfadíszek :) utána a mécsestartók, képeslap, szalvétagyűrűk és adventi naptár :D
      Ha tudnék sütni és lenne formám biztos én is elkészítenék egy- kettőt. De a sütés nem az én asztalom és formáim sincsenek. Így marad a gyönyörködés a tieidben :)

      Törlés
  2. Olyan ügyes vagy Évi, mi tegnap készítettünk és díszítettünk mézeskalácsot, de egyik sem lett ilyen csodaszép :O(
    Te mibe töltöd a díszítő cukormázt, a miénk nylonzacskóban volt, úgy félidőben már nagyon kitágult z 1 mm-re vágott lyuk rajta :o( zsuzsa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm :-) Az az igazság, engem is több év keserű tapasztalata tántorított el a nejlonzacskós megoldástól, egyszerűen azzal nem lehet igazán szépen mintázni (vagy én vagyok ügyetlen). Viszont az Aldiban idén többször is lehetett kapni tekercsben eldobható műanyag habzsákokat (egy tekercsben rengeteg van), és az tökéletes, nem tágul, jó a fogása, és egyáltalán, fényévekkel jobb, mint a sima műanyag zacskó. Tavaly sütőpapírból hajtogattunk kis zsákokat, és azt használtuk, azok még mindig jobbak voltak, mint a műanyag zacskók... de azért egy rendes habzsákkal ezerszer egyszerűbb az egész, és a sikerélmény is több. :-)

      Törlés
  3. Nekem egy dolog veszi el tőle mindig a kedvemet: a díszítés. Sajnos sosem sikerül a cukormáz úgy, hogy ne folyjon szét:( Kérlek írd le pontosan ezt hogyan csinálod! Szuper alkotások, gratulálok!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen! :-) Nyisd meg a linket, amit fent írtam a posztban (Limaráét), és ott le van írva a tökéletes írókázós cukormáz. Én is csak azt használom, úgy, ahogy le van ott írva - botmixerrel szoktam kikeverni, a lehető legsűrűbbre, de még éppen folyathatóra, ez tökéletesen be szokott válni!

      Törlés
    2. Köszönöm a választ:) Kipróbálom. Idén nálunk a felnőtteknek ezek lesznek az ajándékok, ha jól sikerül. (ha nem, akkor is:)))

      Törlés
  4. A mécsestartók nagyon egyszerűek. Gyerekkel is könnyű elkészíteni, akár ajándékként a nagyszülők részére.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontosan így van, nagyon tudom ajánlani ajándékötletnek :-)

      Törlés
  5. Épp tegnapelőtt sütöttem én is 7 tepsivel, szintén Limara receptje alapján.:))) Díszíteni már nem volt időm, épp jövés-menés volt nálunk, és így eszegette mindenki. Alig maradt pár darab, úgyhogy ma bekeverem a következő adagot.
    Karácsonyra azt terveztem, hogy sütök dobozkákat belőle (no csak kis egyszerűeket, 6 lapból), és megtöltöm szintén Limara mézes puszedlijeivel, amit pálinkába mártogatott aszalvánnyal töltök meg.
    Csinálok cukros-fahéjas mandulát és mogyorót, tudod, amit ilyenkor télen árulnak az utcán.:))
    Készül még kekszválogatás és a likőrök is (mézeskalács és sültalma). Múlt évben az instant poroknak volt nagy sikerük a likőrök mellett.:))
    De jövőre ezt a mézeskalács naptárat én is megpróbálom, fergeteges ötlet, igazán nagyon mutatós.:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Óóó, Szilvi, csodás lehet nálatok beleszippantani a levegőbe, és úgy egyáltalán,ott lenni :-)

      Törlés
  6. Nálam is épp most pihen a sülni készülő tészta. Elolvasva a bejegyzésed, rájöttem, hogy nem is elég az egy adag :)
    Csodálatos ötletek! Köszönöm, hogy megosztottad velünk!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg nem elég, tanúsíthatom :-) Köszönöm, nagyon kedves vagy!

      Törlés
  7. Én is készítettem mézeskalács adventi naptárt ajándékba, az enyémek pici csillag alakúak lettek. A megajándékozott pedig annyira örült neki, hogy meggyorsította az időt és nem csak egy fogyott el egy nap ;)

    A levelezési címedet megírnád esetleg nekem (a lakatos.erika@gmail.com címre)?

    További kellemes Karácsony-várást!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. El is hiszem, hogy elfogyott :-) :-)
      Az enyém: pereceslevendula@gmail.com.

      Törlés
  8. Évi! Hihetetlen vagy! A mécsestartó - az egyszerű talán még inkább, mint a "házikó" - na, az valami csudijó ötlet! Épp a héten akarom elkezdeni a sütést :)
    Szép hetet mindenkinek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszenek :-) akkor neked is nagyon kellemes sütögetést, ráhangolódást... :-)

      Törlés
  9. Látom, az sk kulcs kiszaggatód itt is jó szolgálatot tett ;) Egytől egyik mesések!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így igaz, most,hogy már van ilyenem, boldogan használom úton-útfélén :-) Köszönöm!

      Törlés
  10. Szia!
    Nem régen kérdeztem, hol lehet olyan vintage papírokat vásárolni, te azt válaszoltad, hogy írjak e-mailt, de sehol nem találom az e-mail címedet.
    Nekem a kalendárium nagyon tetszik, nagyon ötletes, de nekem nem lenne szívem mindennap egyet megenni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, a profil részben találod meg az e-mail címet, de megírom itt is: pereceslevendula@gmail.com.
      Mi sem esszük meg, ezt el kell árulnom :-)

      Törlés
  11. Lehet, hogy hülye kérdés, de a pirosakat hogy csináltad?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs hülye kérdés :-) Kicsit hígabbra hagyott (több tojásfehérjével készült) cukormáz, piros ételfestékkel kikeverve.

      Törlés
  12. Nagyon jó ötleteket hoztál, minden olyan helyes, szebbnél szebbek! :)

    VálaszTörlés
  13. A mecsestarto tetszik a legjobban, megcsinalom :) Koszi szepen az otletert :)

    VálaszTörlés
  14. Szia Kedves Ügyeskezű LevendulaLány :)
    nagyon szuperek lettek ezek a kalácsok!
    Én csak az ételfestékkel kapcsolatban kérdezem, h milyet és hol szoktál venni?
    Több helyen is kerestem, de nem nagyon találtam, pedig biztos csak kiszúrja a szemem :)
    Ja és még egy kérdésem lenne:
    diós díszeid alapján télapót és angyalkát készítek, de nem tudom, h a papírmasé fejecskére hogyan ragasszam a hajat!?! :((( Az angyalkákból márcsak az hiányzik.
    Kösziiii

    VálaszTörlés
  15. Nagyon szépek lettek. :)
    Mécsestartóba színes "üveget" pedig töltetlen savanyú cukor felhasználásával lehet készíteni. A lyukakba szórva szépen elolvad, elterül, aztán a mécses fénye azon keresztül sejlik át. Sajnos nincs fényképem róla, régebben gyakran készítettem így mécsestartót.

    VálaszTörlés
  16. Ezek a kvs babák annyira cukik, hogy rájöttem többet kell átmennem kvzni :o)
    ...hogy nekem is jusson belőlük.... ;o)
    M.

    VálaszTörlés