2012. október 7., vasárnap

Tartósított falevelek


Egészen biztosan nem vagyok egyedül az őszi falevelek iránti rajongásommal - de hát kit tudna hidegen hagyni a színek féktelen tobzódása, a halványsárga-égővörös-drapp-narancs-fáradtzöld-rozsdabarna kavalkád? Ilyenkor legszívesebben az összes falevelet begyűjteném, hogy megőrizhessem ezt az évente egyszeri hihetetlen színforgatagot... régebben megszállottan hurcoltam haza több doboz avart, hogy aztán a levelekkel telerakjam az összes A/4 méret fölötti könyvünket. Még ma is szoktam belőlük találni a ritkábban olvasott albumokban :-)
Persze, mindannyian tudjuk, hogy a lepréselt és megszáradt falevél rendkívül sérülékeny - ezért minden évben hosszasan töröm azon a fejemet, hogyan tudnék a falevelekből tartós díszt készíteni. A neten olyasmit már láttam, hogy viaszba mártják a leveleket, de ez nekem egyrészt túl körülményes, másrészt ennek a megoldásnak a tartósságáról sem vagyok meggyőződve... és a Nagyobbiknak elsőbe kellett mennie idén ősszel, hogy végre megtaláljam a nekem leginkább megfelelő megoldást. :-)

Maradt ugyanis egy tekercs öntapadó, átlátszó fólia a könyvek és füzetek bekötése után - és arra gondoltam, miért ne vonhatnám be ezzel a fóliával a lepréselt levelek mindkét oldalát... úgyhogy ki is próbáltam az ötletet nyomban.

Elővettem egy adag lepréselt és megszárított falevelet:





Kiválaszottam egy falevelet. Az átlátszó, öntapadós fóliából vágtam egy akkora darabot, amelyen kétszer elfért kényelmesen a falevél. Lehúztam a fóliáról a papírt, az öntapadós oldallal felfelé lefektettem az asztalra, és rátettem a falevelet.





A fólia másik felét ráhajtottam a falevélre, és alaposan lesimítottam, hogy jól rátapadjon a levél felületére.





Aztán pedig körbevágtam a levelet - ezt lehet úgyis csinálni, hogy teljesen a falevél széleit vágjuk körbe, de én inkább hagytam egy 1-2 mm-es ráhagyást a szélek mellett, hogy nagyobb biztonságban legyen a levél.

Jó pár falevelet befóliáztam és kivágtam:





Ezután pedig cérnát fűztem egy tűbe, átszúrtam a fóliát a levél száránál, és így már fel is tudtam akasztani a leveleket.
Nálunk a gyertyacsillárra kerültek - szépen méltóságteljesen forognak, ha légáramlat éri őket, este pedig külön szép, ahogy megcsillan rajtuk a fény... és egy ici-pici darabka sem tud már így letörni róluk.

Szeretem az őszt. :-)























35 megjegyzés:

  1. Nagyon jó és mutatós ötlet! :) Nekem is kedvenc évszakom az ősz. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mert az a legszebb! :-) Na jó, azért a tavasz is ott van...

      Törlés
  2. Szuper ötlet! Nagyon jól mutatnak. :)

    VálaszTörlés
  3. Szép lett :-) ! Ha esetleg van a közeledben laminálógép, azzal is ilyesmi eredményt lehet elérni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáltam korábban laminálni, de nem lett szép... a vastag erek miatt nagy buborékok keletkeztek a levélen, úgyhogy ezért végül lecseréltem a technológiát. :-)

      Törlés
  4. Nagyon szép lett!

    Én glicerines tartósítást alkalmaztam, a neten találtam a leírást és tényleg működött.
    Glicerin és víz 1:2 arányú elegyébe kellett beáztatni a leveleket pár napra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez jól hangzik, és utána milyen lesz a levél állaga?

      Törlés
  5. Szerinted ezt folpack-kal is meg lehet csinálni? Az is légmentesen lezárja, nem ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nem hiszem, hogy azzal jó lenne, mert kell egy kis merevítés a faleveknek, hogy ne törjenek el... a folpack biztosan nem tudja így megvédeni.

      Törlés
  6. igen, a falevelek... :) most eszembe jutott, hogy még kisiskolás koromban barátnőm születésnaprjára gyűjtöttem szép nagy faleveleket és filctollal ráírtam Petőfi Sándor: Itt van az ősz, itt van ujra c. versét, minden levélre jutott egy versszak, és egy cérnaszállal összefűztem úgy, hogy hajtogatható legyen, mint egy kis könyv...
    ha akkor lett volna ilyen öntapadós fóliám... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De szép ajándék ez!! Kár, hogy nem ismertük egymást kicsinek :-)

      Törlés
  7. Én is szeretem az őszt:)Meg az ilyen szuper ötleteidet is:)))További szép vasárnapot Nektek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen így utólag is! Sajnos mostanában nem tudok időben válaszolni, pedig szeretnék....

      Törlés
  8. Szuper ötlet, köszi! nagyon hasznos volt s én is kipróbálom!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem, tetszeni fog a végeredmény :-)

      Törlés
  9. Meg őrülök,hogy mennyire ötletes,egyszerű és szép.

    VálaszTörlés
  10. Nagyon-nagyon jó ötlet, csodaszép dekoráció lett a levelekből! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg nagyon szép, most is itt lebegnek fölöttem :-)

      Törlés
  11. igen, nekem is a laminálógép ugrott be, én a tortacsipkét tartósítottam ilyen módon :-) gyönyörű mécses és szalvétatartók lettek belőlük :-)

    VálaszTörlés
  12. Nagyon tuti, kicsit olyan hatása van, mintha jegesek lennének a falevelek. Ősz és tél együtt. Ilyen fóliás ötletünk 3-4 éve volt, amikor az óvónéniknek adtunk karácsonyi ajándékot. Keményebb írásvetítő fóliából vágtunk ki hópelyheket, jól bekentük ragasztóval, aztán kristálycukorba forgattuk. Végül hajlakkal fújtuk le, hogy tartós legyen. Csodaszépek lettek azok is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szuper ötlet ez is! Gondolom, hogy nagy sikeretek volt vele...

      Törlés
  13. Szia! Az új Inspiratív oldalról tévedtem ide és el vagyok ámulva mennyi ötlet, vidámság, finomság, stb. van itt Nálad. A délutáni kávém mellett lapozgattam a blogodat és egy csomó klassz dolgot találtam magamnak is. Kár, hogy én már nem tudok bütykölgetni az én fiammal, pedig annyira klasszak tudnak lenni az így eltöltött órák. Mindenhez gratulálok, a mozdonyos szülinap csúcs lehetett!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Szilvi, örülök, hogy erre jártál, remélem, még találkozunk :-) A mozdonyos szülinap tényleg a legemlékezetesebb élmények közé tartozik, minden résztvevő azóta is emlegeti :-)

      Törlés
  14. Nagyon tetszik! Milyen ez az öntapadó fólia és hol lehet szert tenni rá? Az én gyerkőm már harmadikos, de ilyen fóliával még sajnos nem találkoztam:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Iskolakezdés előtt volt a szezonja, akkor minden áruházban volt, de még most is lehet kapni papír-írószer-iskolafelszerelés részlegeken, ugyanott, ahol a műanyag borítókat. Tekercsben lehet kapni, és ezzel vontuk be a könyveket-füzeteket, de maradt bőven :-)

      Törlés
  15. Én simán lamináltam a leveleket.Arra kell vigyázni,hogy a forró gép miatt elváltozhat a szép színe.

    VálaszTörlés
  16. I hope I can find leaves that beautiful near home! I simply loved the idea (as well as everything I've seen in your blog)...

    Kisses from Brazil =*

    VálaszTörlés
  17. I hope I can find leaves that beautiful near home!
    Simply loves the idea (as well as everything I've seen in your blog)... Congrats!

    Kisses from Brazil =*

    VálaszTörlés
  18. I think this is beautiful! I discovered that applying skin lotion to leaves keeps them flexible for a very long time. I found some in a box a few years after I had done this and they were still flexible - did not get crumbly. Putting it in the plastic is still a good idea if they will be touched a lot. Let the lotion dry on the leaves for a few days before enclosing in the plastic to make sure it will stick.

    VálaszTörlés