mobilszalagadsense

2012. május 20., vasárnap

Népi motívumok


Mostanában elkezdtek érdekelni a népi minták. Eddig is szépnek találtam őket, de valahogy olyan távolról szépnek... most viszont rendszeresen azon kapom magam, hogy éppen tátott szájjal nézek egy kalocsai mintát, lenyűgözve a színek és formák adta harmóniától.

Több hétnyi ilyen passzív bambulás után egyre erősebb lett bennem a vágy, hogy valamilyen módon kézzel fogható közelségbe hozzak egy mintát. Hímezni és festeni nem igazán tudok, valamilyen más megoldást kellett találnom... mivel maguk a minták is teljesen újak nekem, arra gondoltam, valamilyen "hazai pályát" keresek, és végül a süthető gyurma mellett döntöttem, hogy legalább a technika legyen ismerős.

Muszáj előrebocsátanom, hogy egyelőre csak az ismerkedés fázisában vagyok a mintákkal, ezért az eredmény még csak közepesnek sem mondható, de remélem, van remény a fejlődésre :-)
Abban biztos vagyok, hogy egy hosszú szerelem kezdődött most - gondolkodtam is, vajon miért éppen most, de valószínűleg korban-gondolkodásban is meg kell érni ahhoz, hogy az ember igazán közel jusson ezekhez a nemes és tekintélyt parancsoló népi motívumokhoz. Érdekes, hogy a divattervezés is újra felfedezi magának a hagyományos népi mintákat, és nem csak hazai fronton, hanem nemzetközi szinten is - bár egy kicsit tudathasadásos látvány Nicole Kidmant kalocsai mintás ruhában látni...

Lényeg a lényeg, a magam szerény módszereivel én is megpróbálok tenni a gyönyörű motívumok népszerűsítéséért.... a legjobb érzés pedig az, amikor a hétéves kislányom csodálkozik rá egy-egy szépséges mintára - megható tud lenni, amikor múlt és jövő így találkozik.


Visszatérve a süthető gyurmára, szerintem ez tökéletes alapanyag az ilyen minták létrehozásához - rengeteg színben kapható, tartós és könnyen formázható. Először kiválasztottam a színeket, aztán pedig legalább négyféle minta összeolvasztásával megformázgattam a virágszálakat és a leveleket:





Készítettem egy népszerű mintaelemet is:





Óvatosan átemeltem sütőlapra, és előremelegített, 100 fokos sütőben 30 perc alatt kisütöttem a két mintát.


Egy éjszakán át hagytam őket hűlni, mert tapasztalatom szerint így lesznek igazán strapabírók. Másnap egy kis kartondobozkát fekete akrilfestékkel lefestettem, és pillanatragasztóval rögzítettem rá a nagyobb mintát:








A kis mintát pedig igazán stílusidegen helyre tettem, nekem nagyon tetszik ez a hagyományos-modern párosítás :-)





Úgyhogy ezek voltak az első próbálkozásaim - de biztos vagyok benne, hogy nem az utolsók, nagyon beszippantott ez a világ... :-)






22 megjegyzés:

  1. Szerintem nagyon szépek lettek, gratulálok! :)

    VálaszTörlés
  2. Nem tudom, mi a bajod velük,szerintem nagyon jók lettek:)) Ügyes vagy!
    (Szerintem a második minta nem kalocsai,hanem matyó motívum:))de népi:)))
    U.i.: nem akarod ezt a fránya szóellenőrzést kikapcsolni?

    VálaszTörlés
  3. Orsi, örülök, hogy tetszik!

    Mónika, nagyon köszönöm! :-)

    Latinka, köszönöm... igen, azért is írtam csak annyit, hogy "népszerű motívum", mert enyhén szólva sem vagyok otthon a mintákban, erről még nagyon sokat kell tanulnom :-)
    Máris utánanézek a kikapcsolásnak :-)

    VálaszTörlés
  4. Szia!
    Igen, a második matyó rózsának tűnik. Magam is matyó lyány lennék... :-)
    Ha van időd, nézz utána Kisjankó Borinak, a "százrózsás" íróasszonynak, ő több, mint 100 féle hasonlóan gyönyörű motívumot tervezett.
    No és el ne feledjem: szépek lettek a virágaid, szerintem büszke lehetsz rájuk!

    VálaszTörlés
  5. Nagyon szépek lettek!!:)
    Nem gondolkoztál még azon, hogy a leányzódat beírasd néptáncra? Ha egyszer elkezdi , nem fogja tudni abbahagyni! Én is mióta táncolok, azóta beleszerelmesedtem a népi motívumokba, és abba a csodálatos zenébe ami csak Magyarországon van. Nem mellékesen , nagyon jól fejleszti a ritmusérzéket, és erősít is:))

    Üdv:Alice

    VálaszTörlés
  6. Szia, Ágnes! Hú, nagyon-nagyon köszönöm a tippet, már el is kezdtem utánaolvasni, és máris annyi gyönyörű dolgot láttam... de jó, hogy matyó lyány vagy :-) annál inkább örülök, hogy tetszettek neked a virágaim, hiszen neked akkor komoly rálátásod lehet ezekre a csodaszép motívumokra... köszönöm még egyszer!

    Alice, nagyon beletaláltál, képzeld, a Kisebbik és Nagyobbik is nemrég kezdett néptáncra járni... persze még amolyan "babaszinten", de nagyon örülnék, ha később komolyabbá válna ez a dolog náluk. Nekem az évek múlásával jött, hogy egyszer csak mélyebben elkezdett érdekelni a népművészet, de nagyon boldog lennék, ha a gyerekeimnél már jóval korábban megkezdődne...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, 18 éves koromig Mezőkövesden laktam, de ami még fontosabb, nagymamám gyönyörűen hímzett, pár darab még ma is díszíti a lakást a munkáiból. Sajnos én nem örököltem ezt a képességét... :-(

      Törlés
    2. Pedig mennyire különleges érték ma egy ilyen képesség... bárcsak értenénk hozzá!

      Törlés
  7. Beállok a gyönyörködők sorába- nagyon jók, és mindenképpen sokféle felhasználási lehetőséget rejtenek magukban.
    Azon gondolkodom- bár tudom,nem leszek népszerű-, hogy ha lakásdíszek lesznek- mint pl villanykapcsolón- , hogyan illeszkednek bele a környezetbe. Nyilván elképzelem, hogy a lakás is népiesen van berendezve, netán dekorálva...de mi van akkor, ha nem.
    Visszamenőleg is ismételten gratula, tetszenek a munkák, nem reagálok szóban mindig:)
    Üdv, Júlia

    VálaszTörlés
  8. Biztos vagy benne, hogy ez az első próbálkozásod?? Szerintem előző életedben már biztosan készítettél ilyet, mert nagyon-nagyon szép lett ... nekem - azt hiszem - még harmadszorra sem sikerülne :)

    VálaszTörlés
  9. Nekem a ragasztás rejtély még mindig. Még semmit se sikerült úgy felragasztanom, hogy szorgos gyerekkezek le ne szedjék fél órán belül.
    A villanykapcsolón fogja bírni a ragasztás a napi használatot? Ill. le lehet szedni, ha meguntad?

    VálaszTörlés
  10. Szerintem nagyon szépek lettek, olyan ügyes vagy! Nagyon tetszik a dobozka, jó ötlet fekete alapra helyezni a virágokat, nagyon dekoratív lett! :)

    VálaszTörlés
  11. Nagyon szépek! Én szeretek hímezni, van is sok fonalam. A problémám már csak a kirajzolás, ill. lehet kapni is, ami már csak hímzésre vár, de nagyon drága. A matyóminta egyébként is nagy divat most a ruhákon is. Kislánykoromban volt olyan blúzom ami ilyen hímzéses volt, sosem gondoltam volna, hogy majd még ebben az életben viszontlátom a divatban. :))) Jah, titkon azt reméltem, hogy megtudom a titkát, hogyan kell az anyagra rajzolni... :)

    VálaszTörlés
  12. Júlia, igazság szerint a házunk nem népies egyáltalán - bár nem áll tőle nagyon messze, a mediterrán és a country stílus keveréke, meg még bármi, ami megtetszik... De egy-egy ilyen apróság nagyon kontrasztos tud lenni. Az biztos, hogy mondjuk egy kalocsai mintával telehímzett párna már nem lenne harmonikus látvány, de egy ilyen villanykapcsoló kimondottan jól mutat.

    Erika, becsszavamra :-) De simán lehet, hogy tényleg valami matyó lány voltam előző életemben, mert úgy, de úgy beleszerettem... de biztos, hogy neked is sikerülne, csak próbáld meg! :-)

    Kispiskóta, nálunk jó magasan vannak a kapcsolók, és gyurmaragasztóval rögzítettem, jól odanyomva - ezt nyom nélkül el lehet távolítani, és mégis jól odatapasztja a mintát. Így aztán egyelőre jól tart a virág a kapcsolón :-)

    Hankka, nagyon köszönöm! Én is odavagyok ezért a fekete alapért, szerintem ezek a minták még szebbek így... persze a fehér alap is jó, de így még sokkal jobban kiemeli a motívumok szépségét!

    Csilla, de jó, hogy tudsz hímezni, az egy igazán gyönyörű alkotómunka... fúúú, bár segíthetnék, de sajnos nem tudom, hogy lehet anyagra rajzolni :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen- harmóniában lenni, lakással,önmagunkkal, ez valóban fontos. És bizonyos apró részletek, melyek szívünkhöz közel állnak, biztonságot-nyugalmat adnak. Nekünk, akik megteremtjük őket. Kívülálló talán észre sem veszi, mert csak a nagy elemekre figyel.Ez olyan jó-rápillantani, mosolyogni, titokban:)Festeni szoktam ilyesmit, szeretem a népi motívumtárat.

      Törlés
  13. Nekem nagyon tetszett, amit készítettél. Az alsó mintát készítettem el karácsonyra, csak modernebb felfogásban, lila- fehér változatban és só-liszt gyurmából.Egy hátránya volt, hogy ahogy kiszáradt, mind hullott le a helyéről.A süthető gyúrma jobb megoldásnak tűnik és gyönyörű színes is lett.

    VálaszTörlés
  14. Őszintén gratulálok! Az első blog volt a Kifli és Levendula, amit rendszeresen olvastam. Sokszor reggel első dolgom volt, hogy megnézzem, mit is alkottál. Köszönöm a sok ötletet, soraidat, amik olvastatják magukat. Talán Neked is köszönhető, hogy lassan három hónapja én is belevágtam. üdv.Andrea

    VálaszTörlés
  15. Uhhh vennem kell gyúrmát:))
    Nagyon jók

    VálaszTörlés
  16. De hát ezek gyönyörűek! Várom a folytatást! Gratula!

    VálaszTörlés
  17. Milyen gyurmát használtál ehhez?

    VálaszTörlés
  18. Kriszti, igen, most én is tartósat szerettem volna, ezért választottam a gyurmát - bár nem olcsó, sajnos, viszont így tényleg örök darab...

    Andrea, úgy örülök, hogy szerepem lehetett a saját blogod elindításában! Az ilyenekért érdemes írni... köszönöm, hogy elmondtad!

    Szandra, annyi mindenre jó, úgyhogy érdemes :-)

    Névtelen, köszönöm szépen, biztos, hogy lesz folytatás :-)

    Márti, Fimo Classic és Fimo Soft gyurmákat. Szeretem, nagyon jól formázható és abszolút szítartó gyurmák, és ez most itt különösen fontos szempont volt...

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...