2012. május 29., kedd

Nagybörzsöny

Nemrég Nagybörzsönyben jártunk. Őszintén bevallom, még sosem hallottam erről a községről, most is csak azért került a látóterünkbe, mert kirándulást terveztünk valahova, ami nincs olyan nagyon messze - és amikor elénk került a "Hűvös pincék, forró kemencék" hagyományőrző rendezvény leírása, már maga a cím is meggyőzött minket. :-)

Nagybörzsöny a Börzsöny hegység nyugati szélén található, nagyon közel a határhoz és a Duna-kanyarhoz is - gondoltuk, már maga a természeti környezet is nagyon szép lehet, és ez valóban így is volt. Amikor pedig leparkolás után rögtön egy XIII. századi aprócska és gyönyörű kőtemplomra bukkantunk, éreztük, lesz itt még mit nézni... A templom előtti hirdetőtáblát végigböngészve máris beszereztük az első úticélt: a kiírás ugyanis arról szólt, hogy az egyik ház kemencéjében éppen akkor sült ki a börzsönyi kenyérlepény - úgyhogy hamarosan ott üldögéltünk egy barátságos magánház udvarán, és elégedett sóhajok közepette tömtük magunkba a frissen sült kolbászos-tejfölös kenyérlepényt, aminek az ízét nagyon nehéz lenne szavakba foglalni. :-)
Közben megtudtuk, hogy a faluban még három helyen sütnek különféle kenyérlepényeket és süteményeket, úgyhogy arra gondoltunk, úgy járjuk végig az utcákat, hogy közben érintjük az összes helyet, tesztelési célokkal. :-)

Így is lett, és hihetetlen élményekben volt részünk. Az egész falut belengi valami mesebeli hangulat, a lakók kedvességétől és barátságosságától pedig mindenki otthon érzi magát. Az 1851-ben épült ódon, de működőképes vízimalomban elhangzó ízes történetek, a szakértő idegenvezetés a hengerszékek között, a borászok közvetlensége és a szőlő iránti mindenek feletti tisztelete, a mézeskalácsos fiatalasszony csodálatos cukorcsipkékkel díszített műalkotásai, amelyekből muszáj volt hoznunk, akárcsak a bíborszínűen vöröslő borokból. És akkor még a világ legjobb limonádéjáról nem is szóltam, ami rózsavízzel és erdeigyümölcs-darabokkal készült...

Itt a kirándulók átforrósodott szőrű kutyájának kérés nélkül hoz egy vödör friss vizet a borász, a kenyérlepény mellé ingyen jár a szóda mindenkinek, a kerti vécé mellett egy széken vájdlingban tiszta víz, mellette tiszta törülköző és folyékony szappan... ahol a mézeskalácsos önzetlenül osztja meg a cérnavékony cukormázszálak titkát, ahol a pincét "Gondűzőnek" hívják, és ahol 50 Ft-ért lehet bort kóstolni. És mindenhol mosoly és nevetés - pedig nem gondolnám, hogy ennek a községnek könnyebb dolga lenne, mint a többinek....

Ha időtök engedi és éppen arrafelé jártok, látogassatok el erre a különleges hangulatú helyre... mondjuk éppen a nyár végén megrendezendő vadásznapon - mi biztosan ott leszünk. :-)

1. ÓÓÓ!!! Csodálatos! Mennyire hozzáállás kérdése minden! Ahogyírod, nyilván ott sem könnyebb az élet. De legalább maguknak nem teszik nehezebbé azzal, hogy morognak mindenen! Köszönöm, ma ezt az üzenetet viszem magammal!

2. De jó volt már megint olvasni, hallottam már róla, de nem jártam még ott. Na, majd egyszer. Nagyszerű lehetett, és igen, legyen ez a mai nap üzenete, no rinya! :-) Az a fehér szekrény pedig, valahogy meg kellett volna szerezni... :-)

3. Valóban gyönyörű hely, nagyon hangulatosak a képek! :)

4. Én már jártam Nagybörzsönyben, hisz a szomszéd faluban lakom:-) Valóban hangulatos kis falucska, egy kis múltat őriz magában...

5. Gyönyörű helyen jártatok megint!
    Köszi a beszámolót!
    Mi a hétvégén a pécsi Zsolnay-Negyedben jártuk, azt is csak ajánlani tudom mindenkinek!

6. Florci, úgy örülök, hogy egyetértesz, csak ilyen kevésen múlik tényleg, mert csak hozzáállás kérdése.. nagyon szívesen!

Katuci, a szekrény nekem is első látásra szerelem volt, egyszerűen tökéleletes darab! Rögtön a kemence után magammal hoztam volna legszívesebben ezt is :-)

Hankka, tényleg csodaszép hely, nagyon tudom ajánlani nektek is :-)

Gerdi, komolyan, éppen a szomszédban? Akkor gyönyörű vidéken laktok, de jó ez...

Liza, én köszönöm! Egyetemre Pécsre jártam, és valahogy az egész város úgy, ahogy van, szép és hangulatos... nagyon megszerettem.

7. MI néhány évenként ellátogatunk oda, azért nem sűrűbben, mert annyi más szép hely is van kis hazánkban. Nálunk már már hagyományosan összekötött ez egy nagy vonatos túrázással. Vonattal megyünk, vagy Nagybörzsönybe (busszal) vagy Kemencére, ott eltöltünk egy napot, majd kisétálunk a kisvonathoz, azzal el a végállomásig, ott pihenésképpen eltöltünk egy éjszakát (Feketevölgy panzió Kemencén) vagy a Szent Orbán Hotelben (Nagybörzsöny), ott lehet eltöltünk egy éjszakát lehet nem (attól függ merre akarunk tovább menni, mert ugye a kisvonatok nem mindegyike jár mindennap), utána újabb túrázás egy másik kisvonathoz, ott vagy újabb éjszaka vagy kisvonatozás. Általában két kisvonatot érintünk így, de volt már három is (a Királyréti volt a befejezés). Idénre lehet a szobit is beiktatjuk, de ugye a 4-ből 3 csak hétvégenként jár, így lehet nem lesz mind a 4::(((

8. Tényleg szép hely és tényleg nem egyszerűbb itt az élet. De örömünk leljük, ha egy vendég, turista ilyen szívhez szólóan ír a falunkról.

9. Gyönyörű hely, a szomszédos faluban nevelkedtem. A hegy pedig érintetlennek tűnik. Aki kirándulni szeret, az nem csalódik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...