2011. december 3., szombat

Karácsonyi dalok gyerekeknek


Nagy rajongója vagyok a karácsonyi daloknak. A gyerekváltozatokat különlegesen szeretem hallgatni, mert jó aztán visszahallani a kicsiktől, amint fürdés-játszás-egyebek közben dudorásszák.
Kerestem tíz karácsonyi dalt, ami gyerekekkel hallgatható, és elérhető a YouTube-on.
A számomra legeslegkedvesebbek egy része nincs közte, mert nálunk az abszolút favorit a Kaláka Szabad-e bejönni ide betlehemmel c. cd-je, és erről csak egyetlen számot találtam a YT-on. A másik, amit nagyon szeretünk, a Csingiling karácsonyi muzsikalemez, ezt már novemberben lyukasra hallgattuk. :-) És persze mindig előkerülnek Gryllus Vilmos karácsonyi-télapós dalai is.

A legjobban azt szeretem, amikor már késő délután van, besötétedett, éppen barkácsolunk valamit az asztalnál, meleg a kakaó, és szólnak ezek a dalok... Nekem ez a legigazibb karácsonyi rákészülődés.


1.
Gryllus Vilmos: Karácsonyi angyalok


Az egyik abszolút legkedvesebb, a hangulata, az egyszerűsége, de leginkább a szövege miatt. Elmondhatatlanul szeretem.


 




2.
Halász Judit: Karácsony ünnepén

Szép, csendes, ünnepi - szövegében sokkal inkább a felnőtteknek szól, de persze gyerekekkel is hallgatható.






3.
Ghymes: Ó, ha Magyarországba...


A Ghymes szerintem a magyar zenei élet egyik kiemelkedő szereplője, minden, amit csinálnak, egyedi és igényes - mint ahogy ez a dal is. Szerintem - csodaszép.





4.
Deák Bill Gyula, Varga Miklós, Vikidál Gyula: Betlehemi királyok 

Ezt a dalt biztosan mindenki ismeri, nálunk legalábbis az általánosban kötelező eleme volt a karácsonyi műsoroknak az erre történő valamilyen performansz. :-) Mindenesetre akkor megszerettem, azóta is szeretem, valahogy Deák Bill Gyulától is jobban bejön ez, mint a Hosszúlábú asszony. :-)





5.
Gryllus Vilmos: Gyújtsunk gyertyát

Ő az, aki sosem tud mellé nyúlni, és a legutóbbi MüPa-beli koncerten is meggyőzött arról, hogy úgy ért a gyerekek nyelvén, ahogyan senki más. Mestere az egyszerű, kevés hangból álló, mégis szépséges és kedves zenei világú daloknak - a következő dal is ilyen.





6.
Cseh Tamás: József

Ez a dal egy kicsit kakukktojás a többi között, mert bár persze hallgatható gyerekekkel is, lényegesen komolyabb és felnőttesebb a szövege, mint a szokásos karácsonyi daloknak. Kornis Mihály a szerzője a versnek, és ez az egyik nagyon harmonikus példa arra, milyen, amikor szöveg és zene tökéletes egységet alkot... bár nem mindenkinek a stílusa, elmélyülős dal, érdemes egyszer rászánni pár percet, és tényleg odafigyelve meghallgatni.





7.
Alma: Karácsonyi dal

Az Alma az a zenekar, akikről mindenkinek a "Ma van a szülinapom-pom-pom" ugrik be, de tudnak ők sokkal jobbat és szebbet is. Erre példa ez a dal, amit a karácsonyvárós időszakban gyakran szoktunk énekelni.





8.
Kolompos: Betlehem, Betlehem

Az egyik legszebb karácsonyi témájú népdal, a Kolompos hiteles előadásában - odafigyelésre érdemes, gyönyörűen régies szöveggel.




9.
Alma: Betemetett a nagy hó

A régi dal, de egy teljesen új dallammal - a gyerekek egyik nagy-nagy kedvence, különösen a feketén maradó feketerigó miatt, nekem meg a feketerigós rész után következő instrumentális szakasz miatt.






10.
Gryllus Vilmos: Szálljatok le, szálljatok le

A Nagyobbik abszolút favoritja. Egy édes és kedves dal, ami különösen alkalmas arra, hogy vékony és csengő hangocskák énekeljék el :-)






Kellemes karácsonyi ráhangolódást mindenkinek! :-)


11 megjegyzés:

  1. Klassz kis összeállítás lett! grat! a gyerekekkel meg is hallgatjuk majd s tecsőn:) nézünk még pár hasonlót :) köszi!
    szép 7végét!

    VálaszTörlés
  2. De jó kis válogatás... Feltettem egy képet a kenyérbetlehemünkről:
    www.jelenpillanatok.freeblog.hu

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szép gyűjtemény, köszönjük mi is!

    VálaszTörlés
  4. Hajnalka, szívesen, ha találtok még hasonlóan nagyon szépeket, írd meg, kérlek :-)

    Noracska, gyönyörű a kenyérbetlehemetek, hihetetlenül ügyesek vagytok! Köszönöm, hogy megmutattad!

    Yoen, szívesen, örülök, hogy tetszettek a dalok, nálunk népszerűek nagyon..

    VálaszTörlés
  5. Nálunk is mindennaposak ezek a dalok. Egy időben a fiam csak karácsonyi dalokkal aludt el, úgyhogy májusban is szólt a kedvenc: Szálljatok le...
    Az idén csak novemberben vette elő, azóta a nap fénypontja: sötétedés után gyertyafénynél a puhapokróc alatt összebújva hallgatni. :)
    Ja, múlt héten voltunk Kaláka koncerten, élőben is nagyon jók.

    VálaszTörlés
  6. Óóóó, de irigy vagyok a Kalákáért! :-) A gyertyafényes-pokrócos hangulatát nagyon át tudom érezni...

    VálaszTörlés
  7. Hát... mi a vidámabb karácsonyi dalokat szeretjük, nem az ennyire átszellemülteket.

    VálaszTörlés
  8. Kedves Névtelen (kérlek, legközelebb hagyd meg a nevedet)! A poszt elején írtam, hogy a számomra legkedvesebbek egy része nincsenek közte. Azok között sok vidám dal van, de ezek nem érhetők el a YT-on. Kérlek, ha kommentelsz, olvasd el figyelmesen a bejegyzést...

    VálaszTörlés
  9. Gyönyörűek a dalok, köszi a gyűjteményt! Továbbítottam a linket a fiam óvó nénijeinek, és azt mondták,jövőre ezekből állítják össze a karácsonyi műsort, annyira tetszettek nekik :-)) Üdv, Péter (egy kétgyerekes apuka)

    VálaszTörlés
  10. Gyönyörű és ízléses. Gratulálok a válogatáshoz és köszönöm.

    VálaszTörlés