2011. augusztus 24., szerda

Sósperec


Tegnap fontos napunk volt - 5 hét szünet után a kicsik oviba mentek. A Nagyobbik szokásos fegyelmezettségével és kötelességtudatával vette tudomásul a dolgot, de a Kisebbik nagyon elkeseredett. Úgy sírt, hogy a szívem belefacsarodott, és nagyon-nagyon nehezen tudtam csak otthagyni őt az oviban... végül búcsúzás előtt megkérdeztem még tőlük, mit süssek az első nap végére. Mondtam, bármit lehet kérni, egy ilyen nagy napon nem létezik lehetetlen - és ők sósperecet kértek, a Nagyobbik kicsit felvidulva, a Kisebbik továbbra is sírva.
Délutánra megsütöttem a perecet, addigra a szomorúság sem volt már sehol... a kicsik nagyon-nagyon örültek, és egymás után tüntették el a pereceket. Persze, mindketten a sós mázzal kezdték - de hát létezik egyáltalán ember a világon, aki először nem a lecsurgott sófoltokat rágja le? :-)

Ez egy sokszorosan tesztelt recept, aminek elmondhatatlan sikere van minden alkalommal. Senkit ne riasszon el az egy kiló liszt - így is kész csoda lesz, ha  bármelyik perec megéri a másnapot.
Plusz ne felejtsük el, hogy a házi perecre annyi, de annyi sós mázat csurgatunk, amennyit csak akarunk... hát már csak ezért is érdemes kipróbálni. :-)



Sósperec


Hozzávalók:

1 kg liszt
5 dl tej
5 dkg élesztő
2 evőkanál cukor
1 evőkanál só
1,5 dl étolaj

Sómáz:

9 evőkanál liszt
3 púpozott evőkanál só
és 1 tojás a perecek megkenéséhez.
 Elkészítés:

Az élesztőt a langyos tejben felfuttatjuk (kenyérsütő gépben nem kell, mehet minden egyszerre a tartályba), a liszttel-cukorral-sóval-étolajjal összegyúrjuk. Egy órát kelesztjük, majd kinyújtjuk a tésztát ujjnyi vastagságúra, és kb. egycentis csíkokra vágjuk. Ezekből pereceket formázunk, majd sütőpapírral borított tepsibe tesszük. A perecek tetejét felvert egész tojással megkenjük, és 230 fokra előmelegített sütőbe tesszük.

Ezalatt a 9 evőkanál lisztet és a 3 evőkanál sót annyi vízzel elkeverjük, hogy folyatható massza legyen. Ha a perecek színesedni kezdenek, kivesszük  a tepsit, a perecek tetejére csurgatjuk a sós mázat (ízlés szerinti mennyiségben), és még 3 percre viszatesszük a sütőbe.

A Nagyobbik az első falat után ezt kérdezte: „Ha ezt megettem, ehetek egy másikat és egy harmadikat is?” :-)






15 megjegyzés:

  1. Kedves Levendulalány,
    Ma elkészítettem ezeket a finom, lágy pereceket. Igaz,nekem perec és fonott kalács egyaránt lett belőle, 2 jó nagy tepsivel.
    Köszönöm, ismét sikerült megörvendeztetnem a családomat némi segítséggel:)
    Üdv, Eszter

    VálaszTörlés
  2. Eszter, úgy örülök, hogy jól sikerült! Én odavagyok ezekért a perecekért, bevallom, egészen felháborító mennyiségeket tudok befalni belőle, és a kicsik úgyszintén :-) Remélem, nálatok is a család kedvence lesz!

    VálaszTörlés
  3. Imádlak ezért a receptért!
    én a 4. tenyérnyi nagyságú perecnél már nem mertem többet megenni,mert micsoda dolog ez,de isteni!
    tuti holnap dura férjemmel elpusztítjuk szóval a baráti találkozóra amire szántam kell még 1 adag:D
    lehet kipróbálom napraforgómaggal a tetején is;)

    VálaszTörlés
  4. Makika, pontosan így szoktam én is járni ezzel a pereccel, csak én nem vagyok ilyen emelkedett jellem, hogy megálljak a 4.-nél :-) :-) Örülök nagyon-nagyon, hogy ízlett nektek :-)

    VálaszTörlés
  5. Ez a perec eláll másnapig?? Egy családi találkozóra kell valamit sütnöm, de előző nap le szeretném tudni a konyhai részét :-)

    VálaszTörlés
  6. Szia, Pnünü! Igen, abszolút eláll, másnap is nagyon finom!

    VálaszTörlés
  7. Milyen formában süthetem még? Nagyon ügyetlen vagyok, félek, nem tudok gyorsan, szaporán pereceket formázni -(

    VálaszTörlés
  8. Háát, ehhez pedig muszáj formázni, mert csak sima sütőlapon sülnek, nem formában. De ha hármat elkészítettél, utána már benne lesz a kezedben, és nagyon gyorsan fog menni, hidd el! :-)

    VálaszTörlés
  9. :-) Nem ugy értettem, hogy milyen formájú tepsiben, hanem muszáj perec, nem lehet rudacska vagy háromszög, olyasmi, amit a derelyevágóval egyszerű megcsinálni? Egy nyugisabb időpontban természetesen perecezni fogok, nanááá:-)

    VálaszTörlés
  10. Aha, most már értem :-) Dehogynem, bármilyen formára vághatod, perecízű lesz, az biztos, főleg a sós csurgatással. Csak ne legyenek nagyon kicsik, mert akkor biztosan túl fognak sülni. De ha sima csíkokat vágsz, kör alakban összehajtod és kvázi csomót kötsz a tésztavégekre, az is tökéletes lesz, gyorsan megvan, és majdnem perec :-)

    VálaszTörlés
  11. Nagyon finom lett, de röhejes pereceket alkottam, nem vagyok egy gasztrozseni,na :-(
    De hogy ebből sajnos a vendégseregnek nem tudok vinni, az tuti, nagy részét eltüntette a család :-(
    Mire észbekaptam, húlt helye lett, ki érti??? :-)

    VálaszTörlés
  12. Ha így elfogyott, akkor legyél csak nagyon büszke a pereceidre, még ha nem is volt 100 %-os a formájuk, gondolom, az ízük mindenkit meggyőzött :-)

    VálaszTörlés
  13. Én még csak most készítem... Fel akartam kelni korán, hogy meglepjem az ébredező családot a recepttel. De úgy látszik, tényleg korán volt, mert a gépben a "kenyértészta" menüpont helyett a "csak sütés"-t választottam... akkor vettem észre, amikor már forrt a tej... :)
    Most az újabb adag keveredik épp.
    Viszont én porélesztővel csináltam, mert csak az volt itthon, remélem, úgy is jó lesz. Majd beszámolok. (Persze, csak siker esetén... :) )
    Anita

    VálaszTörlés
  14. Anita, és biztosra veszem a sikert :-) Én is porélesztővel szoktam, szerintem teljesen tökéletes hozzá! És akkor tényleg korán lehetett, amikor először kezdtél neki :-) :-)

    VálaszTörlés
  15. Kedves Levendulalány!

    Tagnap megalkottam én is életem első pereceit a recepted nyomán, sikere is volt, (köszönet érte!), viszont mára eléggé megkeményedtek.. Pedig tegnap még puha volt mind! Vajon túlsütöttem? És meg lehet még menteni a kemény perecet? (méretre a képeden lévőkkel hasonlók..) Te mennyi ideig szoktad a 230 fokon sütni (sómáz előtt)? Üdv: oriza

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...