2011. június 16., csütörtök

Zsemlefelhő


Itthonikenyér-mániás vagyok, mert szeretem tudni, mi van abban a kenyérben/zsemlében/kifliben, amit az asztalra teszek. És az sem utolsó szempont, hogy a meleg péksüteményt persze imádja a család, még a Kisebbik is több darabot elmajszol belőle, pedig ő a bolti zsemlét/kiflit megvetéssel félretolja. A Nagyobbik meg csak ennyit szokott mondani: „Mama, te sütöd a világon a legfinomabbakat!” – és már csak ezért is bőven megéri a fáradtság. Ami persze nincs is, hiszen van egy imádott kenyérsütő gépem, amit ugyan kenyérsütésre sohasem használok, viszont a tészta összekeverésében, dagasztásában és kelesztésében egyszerűen utolérhetetlen. Mindössze pár perc kell, amíg beleteszem a hozzávalókat, majd egy-másfél óra múlva kiveszem a pillekönnyűre megkelt, illatos tésztát, amit csak formázok és a sütőbe teszek. Ennyi, és készen van a friss, forró kenyér, kifli, kalács, zsemle, baguette… úgyhogy kedves házias olvasó, hidd el: ha valamit tényleg érdemes beszerezni, az a kenyérsütő gép.

Na jó, ha még nem győztem meg volna mindenkit, még egy érv. Amikor sülni kezd a kenyér, az az illat… nálunk olyankor beszivárognak a kicsik a kertből, orrocskájukat kiskutya módon a levegőbe tartva és mozgatva-szimatolva, Ő pedig a hátam mögé somfordál valahonnan, bekukucskál a sütőbe, és azt kérdezi: mikor lesz kész…?

Ma francia zsemléket sütöttem, és a kétharmada azon nyomban elfogyott, hogy kivettem a sütőből. Pihepuha, leheletkönnyű, olyan... zsemlefelhő.  



Francia zsemlék

Hozzávalók:

50 dkg liszt
egy zacskó szárított élesztő
kb. 2 dl tej
kb. 1 dl víz
0,5 dl olaj
2 teáskanál só
1 teáskanál cukor

Ha van, jót tesz még neki 3 evőkanál burgonyapehely, de ha nincs, hát kisnyúl.

Elkészítés:

A tésztát bedagasztjuk, és meleg helyen duplájára kelesztjük. Ezután kézzel egy csíkot lapogatunk belőle, és 12 darabra vágjuk. Kis bucikat formálunk belőlük, sütőpapírral bélelt tepsire tesszük, konyharuhával letakarjuk, és fél-egy órát kelesztjük. Előmelegített 200 fokos sütőben kb. 20 percet sütjük, úgy, hogy a sütés kezdetén egy kis vizet zuttyantunk a sütő aljába, a kellő gőzképződés érdekében. (Persze csak villanysütő esetében.)

Aztán pedig sopánkodunk, hogy miért is nem dupla adagot készítettünk. :-)




15 megjegyzés:

  1. Megsutottem! Mennyei lett. Koszi!

    VálaszTörlés
  2. Úgy örülök ennek! :-) Nagyon köszönöm, hogy megírtad!

    VálaszTörlés
  3. Én is. Elfogyott pillanatok alatt. Már most úúúgy hiányzik :( :D

    VálaszTörlés
  4. Kedves Levendulalány!
    Ez a zsömle egészen kiváló! Viszont az élesztőnek nem akkor kell 2,5 dkg-nak lennie, ha friss? Mert én annyi olyannal sütöttem egyszer, sokszor pedig mintegy 8 gramm szárított élesztővel, és mindig remek lett. De legközelebbtől már _tényleg_ duplázni fogom!
    Egyben gratulálok a blogszülinapodhoz is, köszönöm a rengeteg nagyszerű ötletet, kedves írásaidat, csak így tovább! Biztosan gyakori látogatód leszek itt.
    Sára

    VálaszTörlés
  5. Sára, köszönöm szépen, hogy szóltál - le is veszem ezt, és meghagyom az egy zacskó szárított élesztőt, hiszen az tökéletesen jó is.
    Örülök nagyon, hogy bevált! Nagyon köszönöm a kedvességedet, várlak mindig sok szeretettel!

    VálaszTörlés
  6. Köszi,nagyon finom lett :)

    VálaszTörlés
  7. Több napja nézegettem már ezt a receptet. Zsemlét még sosem sütöttem. Ez annyira, de annyira finom lett, hogy legközelebb is muszáj lesz.
    Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De örülök, hogy így bevált neked! :-) Én is számtalanszor megsütöttem már, és mindig nagyon gyorsan fogy :-)

      Törlés
  8. Kedves Levendulalány!
    Isteni, mióta rátaláltam, rendszeresen ezt sütöm. Már próbáltam teljes kiőrlésű liszttel, és magokkal is, úgy is finom, csak tovább kellett hagyni a tepsiben.
    Köszönjük a receptet!
    Réka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, hogy megírtad, én is megpróbálom teljes kiőrlésűvel... köszönöm az infót! Jó étvágyat nektek mindegyik sütéshez! :-)

      Törlés
  9. Életem első zsemléje! Köszönöm a receptet! Olyan jó érzés kézbe venni, beleharapni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Limoncina, nagyon örülök, hogy éppen ez lett életed első zsemléje, és hogy nem csalódtál benne! :-) Köszönöm, hogy megírtad, nagyon jó érzés!

      Törlés
  10. Azóta még 3 tepsivel sütöttem, mindenkinek nagyon ízlik. Teljes kiôrlésû liszttel is kipróbáltam, abból inkább több kisebb zsemlét csináltam (15 db-ot). Igazi háziasszonynak érzem magam a zsemlesütéstôl :)

    VálaszTörlés